• Soita nyt
  • +35840 7332000

HEINä
03

Google ja video, viisaan valinta

google-loves-video

Valitse video!

No niin, näinhän se on.
Google rakastaa videoita. Tiedätkö miksi?

Tässä muutamia syitä.

Video yrityksen sivuilla

Video esimerkiksi yrityksesi sivuilla on valtaisa etu.


Yksi syy edelliseen on siinä, että Google arvottaa (rankkaa) sivustosi korkeammalle, mikäli sisältösi seasta löytyy youtubevideo.

Loogisuus syntyy tässä tapauksessa siitä, että Google omistaa Youtuben. Rakenne on siinä mielessä nerokas.
Toisin sanoen Google on muovannut algoritmejaan niin, että videomuotoinen sisältö (ja sitä myöten sitä tarjoavat sivustot/yritykset) nousevat hakutuloksissa korkealle.

Yrityksesi löytyy jatkossa videosisällön ansiosta näin ollen huomattavasti korkeammalta kuin ne sivut, joiden tarjonnassa ei ole videosisältöä.

Google on siis maailman suosituin hakukone ja Youtube sijalla 2. Match made in heaven.

Tilastot

Maailmaan mahtuu valtava määrä erilaisia mielenkiintoisia mittauksia ja tilastoja.
Yksi vakuuttavimmista statistiikoista aiheeseemme liittyen on tiedonjyvänen siitä mahdollisuudesta, jonka sivustolle lisätty video tarjoaa.

Mahdollisuus päätyä googlen hakutuloksissa ensimmäiselle sivulle videosisällön ansiosta kasvaa 53-kertaisesti..!
Tämä on ilman muuta luku, jota kannattaa vakavasti miettiä.

Videon hyödyt

Hyödyt eivät jää pelkästään tähän.
Video auttaa edistämään SEO-tuloksia vahvasti ja kasvattaa satunnaisen kävijän sivustolla viettämää keskimääräistä aikaa.

Tämän lisäksi video auttaa auttaa lisäämään klikkausprosentteja ja on sisältönä huomattavasti jaetumpaa.
Tekstisisältöjä jaetaan sosiaalisessa mediassa hyvin harvoin, tai kynnys sen jakamiseen on huomattavasti korkeampi verrattuna videomuotoiseen.

Nämä edellä mainitut asiat vaikuttavat siis huimasti näkyvyyteesi Googlessa.
Ja tämän ansiosta video on uskomattoman arvokas tuote omistajalleen.

Mikäli siis haluat näkyä, ratkaisu on hyvin helppo. Valitse video.

KESä
26

Ultrakiinteistöt, asuntosijoittajan ja rakentajan tukipilari

ultra1

Ultra Kiinteistöt on Seinäjoella perustettu perheyritys, joka on erikoistunut asuntosijoittamiseen ja rakentamiseen.

Asuntosijoittajille yritys tarjoaa sijoitukseen soveltuvia asuntoja ympäri Suomea. Lisäksi yritys on rakentamassa Suomen kattavinta ja täysin ilmaista aineistopankkia, josta voi ladata sijoitusasuntojen hallinnoinnissa tarvittavat materiaalit sekä hyödyllistä tietoa asuntosijoittamisesta E-kirjojen ja oppaiden muodossa.

Jatka lukemista
KESä
06

Schneider Electric, Hovikruunu-kiinteistö hyödyntää talotekniikan pilvianalytiikkaa

schneider

Hovikruunu-kiinteistön 200 taloteknistä laitetta on yhdistetty EcoStruxure Building Advisor- pilvianalytiikkaan. Edistyksellinen analytiikka seuraa kiinteistön sisäolosuhteita, energiatehokkuutta ja huoltotarpeita 24/7. Koneäly antaa priorisoituja ehdotuksia kustannusten vähentämiseksi sekä euromääräisen hyötyarvion. Raportointi ja karttaominaisuudet mahdollistavat rakennusten reaaliaikaisen "terveydentilan" seurannan.

Videotuotanto: RStudio/Lowline Creative

 

TOUKO
09

YH Yhtiöt uudisti sivustonsa

halmes

YH Yhtiöt on Vaasalainen, raskaan sarjan ammattilainen. Ammattilainen kuljetusten, nostopalveluiden, varastopalveluiden, pintakäsittelyiden ja korjaamopalveluiden osalta.

Jatka lukemista
MAALIS
27

Berg Trading Oy, elintarvikkeiden maahantuonti & agentuuriliike

Bergtrading Oy

Berg Trading on nykymuodossaan vuonna 2007 perustettu yksityinen elintarvikkeiden maahantuonti- ja markkinointiyhtiö, joka edustaa laadukkaita tuotemerkkejä Suomen talousalueilla.

Jatka lukemista
MAALIS
23

Schneider Electric, Rewell Centerin energiatehokkuushanke

Schneider Electric, Rewell Centerin energiatehokkuushanke

Vaasan sydämessä sijaitsevan kauppakeskus Rewell Centerin energiatehokkuushankkeen pääurakoitsijana toimi Schneider Electric. 1,5 vuotta kestäneen projektin onnistumisesta kertovat kauppakeskuksen toimitusjohtaja Susanna Spak sekä Ari Hietikko (Granlund Pohjanmaa Oy) ja Aarne Alstamo (WSP Proko Oy).

Jatka lukemista
TAMMI
25

Jelppis-Tiimi, lähelläsi!

Jelppis-Tiimi, lähelläsi!

Uuden vuoden 2018 alkajaisiksi uudistimme Vaasalaisen Jelppis-Tiimin sivuston. Yritys keskittyy toiminnassaan tarjoamaan yksilöllistä ja tarkoituksenmukaista tukea ja apua silloin, kun ikä, sairaus tai vamma on esteenä jokapäiväisessä selviytymisessä kodin arjessa.

Jatka lukemista
MARRAS
01

Brother Christmas, Oulun nuoret sankarit

Brother Christmas, Oulun nuoret sankarit

Käväisimme hiljattain kuvausmatkalla Oulussa, jossa pieni Lenni-poika vietti sairaala-arkea sisukkaan sairauden kanssa. Vaikka elämässä oli valtaisasti huolia, niin ympäriltä löytyi myös paljon hyvää.

Jatka lukemista
LOKA
16

Sisältömarkkinointi: Huumori ja tarina

tarina

Kerro tarina, huumorilla tai ilman

Meiltä on kysytty useampaan otteeseen olemmeko yrityksenä tietoisesti valinneet huumorilinjan tarinankerronnassamme videopuolella?

Kysymys on ehkä omiin korviimme kuulostanut joskus hieman hassulta, koska humoristinen osasto edustaa vain hyvin pientä osuutta tuotannostamme.

Ehkä tästä pääsemme kuitenkin helposti bloggauksemme ytimeen. Huumori on tuottanut katselijassaan vahvoja tunteita ja siirtynyt selkeäksi muistijäljeksi toiminnastamme.

Omalta osaltamme olemme tyytyväisiä, että meidät muistetaan (ainakin joidenkin toimesta) onnistuneen huumorin viljelijänä, se on tunnetusti melko vaikea taiteenlaji. Tylsän tekeminen kun ei vaadi kauheasti.

Voisikin sanoa, että kaikkien muiden draaman kaarien hallinta on helpompaa, kun ymmärtää huumorin ja rytmityksen kerronnassa.

Koomikko voidaan nähdä monesti tekemässä vakuuttavaa draamaa, mutta draamanäyttelijästä leivotaan harvemmin komediapuolen osaajaa.

Yritämme siis sanoa, että ymmärtääkseen draamaa ja tunteiden kirjoa komiikka on avain.

Kaikki voivat käyttää huumoria viestinnässään

Mitä kerrontaan tulee, niin huumori on asia, jota kannattaa ehdottomasti harkita.

Aina voi löytyä yrityssektorilta muutama poikkeus, mutta todenäköisesti kaikilla yrityksillä ja tahoilla on mahdollisuus panostaa huumoriin omassa viestinnässään.

Huumorin valjastamisen vahvuus on siinä, että se on erittäin vahva keino sitouttaa ihmisiä.

Monesti yritykset ja yrittäjät tekevät virheen ajatellessaan, että on näyttäydyttävä ulospäin monimutkaisena infrastruktuurina, koska moni seikka oman yritysrakenteen toiminnassa puoltaa sitä.

Monimutkaisuus ei ole etu missään asiassa. Vai lukeeko joku joskus palveluiden sääntöjä, tai koottavien kokonaisuuksien käyttöohjeita?

Ihmiset tekevät päätökset

Vaikka toisin olisi helppo ajatella, yritykset eivät osta yrityksiltä, vaan ihmiset siellä takana.

Toisin sanoen joku tekee aina päätöksen kaupasta tai hankinnasta ja kyseessä on lähes poikkeuksetta yksittäinen henkilö.

LIstaa jatkaakseen blogeja lukevat ihmiset. Päätöksiä voi tehdä kenties hieman isompi ryhmä, mutta esim. sosiaalisessa mediassa yritämme tavoittaa aina yksittäisiä ihmisiä. Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn, Youtube jne. Yksittäisiä ihmisiä.

Viestintäsi voi olla lahja

Edelliseen pölinään liittyen toteammekin, että anna yleisölle ja yhteisöllesi lahja viihdyttämällä heitä. Tuota jotain, joka viihdyttää sinua itseäsi ja olet siihen tyytyväinen.

Sinun ei tarvitse pyytää viestinnällisesti tai markkinoinnillisesti mitään vastapalvelusta.
Voit ehkä lisätä julkaisun loppuun linkin blogiisi, tai ohjata käyttäjän tietylle sivulle sivustollasi.

Sisältöä voi tuottaa monella tavalla, mutta esim. viihdyttävän videon tuottaminen vaikkapa muutaman kerran vuodessa on erittäin suositeltava ratkaisu.

Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, että haluttu viesti jäisi kertomatta. Todennäköisesti vahvistat brändiäsi ja kaappaat matkaan mukaan muutaman uuden innokkaan.

Panosta tarinankertojaan

Etsi ihmisiä tai yhteistyökumppaneita, jotka osaavat kertoa tarinoita.

On täysin eri asia vaikkapa videotuotannossa kuvata asioita teknisesti hienosti/oikein, kuin kertoa tunteisiin menevää tarinaa.

Video on pelkkä kaunis kuori, jos se ei kerro tarinaa ja tuota tunnetta katselijalleen.

Esimerkiksi valokuvauspuolella Instagramista löytyy valtaisa määrä ihmisiä, jotka ottavat kuvia pelkästään kännykällä, mutta menevät silti heittämällä esim. ammattivalokuvaajien ohi kiinnostavuudessa, jaettavuudessa ja suosiossa.

Tarinankerronta ei ole kiinni välineistä, eikä kokemus tai raha koskaan takaa taitoa kertoa tarinaa vetoavasti.
Uskalla luottaa ja ottaa yhteyttä ihmisiin, joilla on tämä taito.

Anna heille tilaa kertoa tarina ja saatat yllättyä siitä, mihin lopputulokseen päädytään.

Tarinan arvo

Nyky-yhteiskunnassa, jossa kanavia on miljoona ja sisältöä saman verran, tarina nousee arvokkaaksi tekijäksi.

Mikäli pystyt olemaan yhteydessä ihmisiin tarinan avulla, luot satavarmasti lisäarvoa yhteisöösi ja tulevaisuuteen brändillesi.

Tarinasta tunnejäljen saanut ihminen ei välttämättä osta sillä hetkellä tuotettasi tai palveluasi, mutta hän suurella todennäköisyydellä kertoo yrityksestäsi eteenpäin ja muistaa yrityksesi.

Tarinan jakaminen ja kertominen muiden ihmisten avulla on aina suuri voitto sinulle ja yrityksellesi, sen saavuttaminen pakottamatta on yksi vaikempia asioita markkinoinnissa.

Sisällöntuotannon tehtävä ei ole kuitenkaan loppupeleissä myydä tuotetta, vaan arvoa. Tämä on myös huomattu yhä suuremmassa määrin yrityksissä.

LOKA
13

Crimppi Oy - johdot oikeissa käsissä

Crimppi Oy - johdot oikeissa käsissä

Crimppi Oy on perustettu Vaasassa vuonna 2000. Yritys palvelee asiakkaitaan kolmelta tehtaalta: Suomessa (Vaasa), Kroatiassa (Zminj) ja Kiinassa (Suzhou).

Jatka lukemista
SYYS
28

Vaasan Micro Copy Oy

Vaasan Micro Copy Oy

Vaasan Micro Copy Oy on tallennuspalveluiden ammattilainen jo 40 vuoden kokemuksella.

Jatka lukemista
ELO
16

Silmukkatien Autohuolto kunnossa

Silmukkatien Autohuolto kunnossa

Vaasassa majaansa pitävä Silmukkatien Autohuolto sai oman komean kotisivupakettinsa internetin syövereihin näin uuden kouluvuoden alkajaisiksi.

Jatka lukemista
ELO
15

40 syytä hankkia video!

40 syytä hankkia video!

Tarvitset videota! Riippumatta siitä mitä blogia luet, jokainen markkinointikohde tuntuu kertovan sinulle saman faktan. Toisin sanoen sinun täytyy sisällyttää video markkinointistrategiaasi.

Jatka lukemista
KESä
15

Littlepub, BEST PUB in Vaasa!

Littlepub, BEST PUB in Vaasa!

Tämähän on oikein ilon ja onnen päivä sanoisi vuoristoneuvos Tuura!
"Awesome variety of beers and ciders. The best service in town." Sitä on Littlepub.

Jatka lukemista
TOUKO
19

Kasvoton markkinointi ei palvele ketään

Kasvoton markkinointi ei palvele ketään

Näinä päivinä kuvat ovat arvokkaampia markkinoinnissa kuin koskaan ennen.

Jatka lukemista
HUHTI
28

Sähköwaasa Oy, kotisivut ja kuvaus

Sähköwaasa Oy, kotisivut ja kuvaus

Sähköliike SähköWaasa Oy on vuonna 2003 perustettu Vaasalainen sähköurakointiliike. Yrityksen palveluihin kuuluvat niin suuret, kuin pienetkin sähköalan projektit pääasiallisesti Pohjanmaalla.

Jatka lukemista
HUHTI
17

Vepsun Junnuliiga, mainosvideo

Vepsun Junnuliiga, mainosvideo

Vaasan Palloseuran, eli tuttavallisemmin "Vepsun" junnuliigalle kuvattu mainosvideo.

Jatka lukemista
MAALIS
31

Schneider Electric, Hovikruunu

Schneider Electric, Hovikruunu

Schneider Electricin Vaasan osasto toivoi useampaa laadukasta videotallennetta työstettäväksi heidän upeassa, vastaremontoidussa konttorissaan.

Jatka lukemista
HELMI
08

Miksi yrityksesi tarvitsee videomarkkinointia?

videotuotanto

Kiteytyksenä näin alkuun. Video kasvattaa myyntiäsi ja sitä kautta tuloksiasi. Siitä ei ole epäilystäkään. Itse asiassa video tuottaa yritykselle suurta myyntiä lähes kaikissa tapauksissa.


Lisäämällä tuotevideon esimerkiksi yrityssivuston aloitussivulle tulokset voivat kasvaa jopa 80%. Tulosten kasvu on myös palvelualan kategoriasta riippumaton seikka.

Video johtaa monissa tapauksissa myös suoraan myyntiin. Tutkimukset osoittavat, että 74% käyttäjistä, jotka ovat katsoneet esittelyvideon tuotteesta myöhemmin ostivat sen. Mutusteli asiaa miten päin tahansa, kyseessä on valtaisan iso prosentti.

Tätä faktaa peilatessa tuotevideon ideoiminen on syytä aloittaa nyt!

Liikkuva kuva on tehokas

Asiaa loogisesti ajattelemalla, videon tehokkuus ei varmasti tule yllätyksenä. Näköäaisti on dominoivin aistimme. Toisin sanoen aivomme prosessoivat näköaistimme kautta tulevia visuaalisia viestejä kaikista tehokkaimmin ja informaatiota tuotetaan pääkoppaamme eniten juuri visuaalisessa muodossa.

Joten jos pelkät kuvat lisäävät sitoutuneisuutta yritykseesi ja sen palveluihin/tuotteisiin massiivisesti, mitä liikkuva kuva voikaan tehdä liiketoiminnallesi?!

Loistavaa vastinetta rahalle

76% yrityksistä kertoo videon tarjoavan hyvän tuoton. Vaikka videotuotanto ei ole aina helpoin, tai halvin tehtävä, se maksaa itsensä takaisin moninkertaisesti. Tämähän ei tietenkään tarkoita myöskään sitä, ettei videotuotanto voisi olla edullista ja helppoa. Kaikki riippuu toteutuksesta, sen mittasuhteista ja käytetystä ajasta.

Toinen hyvä uutinen on, että videoiden ei tarvitse olla täydellisiä. Sisältö on tärkeintä!

Tuoreimmat tutkimukset osoittavat videotuotannon herättävän negatiivisia tuntemuksia ainoastaan silloin, mikäli ne eivät selitä tuotetta tai palvelua tarpeeksi selvästi.
Heikkolaatuisella tai huonolla suunnittelulla ei tuntunut olevan väliä läheskään yhtä paljon.  Voisikin siis todeta, että video on kuin pizza - kun se on huono, se on edelleen melko hyvä!

Google rakastaa videoita

Videoiden avulla voit lisätä sitä aikaa, jonka käyttäjät viettävät sivustollasi. Pidempi käyttöaika rakentaa luottamusta, mutta antaa myös signaalin hakukoneille, että sivustosi edustaa ns. "hyvää sisältöä".

Itse asiassa sivustolle upotettu videomateriaali antaa parhaimmillaan mielettömän edun.
Toisin sanoen näyt 53 kertaa todennäköisemmin Googlen etusivulla, jos sinulla on video upotettuna sivustollesi.

Googlehan omistaa nyt YouTuben ja tämän kaupan jäljiltä kasvu onkin ollut merkittävää sen suhteen, kuinka paljon videot vaikuttavat hakukonelistauksiin. Käytännössä Google on siis muokannut taustamoottoreitaan suuntaan, jossa video ajaa kaiken muun sisällön edelle.

Video vetoaa mobiilikäyttäjiin

Video ja mobiililaitteet kulkevat käsi kädessä.
Vuodesta 2012 vuoteen 2014 mobiilivideoiden näytöt kasvoivat 400 prosenttia.

YouTube kertookin mobiilivideoiden kulututuksen nousevan 100% vuodessa.

Tähän on monia syitä, alla muutamia.

  • Ihmiset haluavat katsella videoita ollessaan liikkeellä.
  • Älypuhelimien käyttäjämäärät kasvavat koko ajan.
  • Ihmiset käyttävät mobiililaitteita yhä enemmän ja enemmän ja videon kuluttaminen on mielekkäämpää/helpompaa, kuin tekstisisällön.

Lisäksi Google kertoo, että älypuhelimen käyttäjät kokevat kaksi kertaa todennäköisemmin henkilökohtaisen yhteyden merkkejä brändeihin tai yrityksiin verrattuna tv-katsojiin, jotka esittävät videosisältöä tai mainoksia laitteissaan.

Videon avulla kertominen on helppoa

Oletko perustamassa tai kehittämässä uutta palvelua? Luo video näyttääksesi, kuinka se toimii.
98% käyttäjistä kertoo katsoneensa esittelyvideon oppiakseen lisää tuotteesta tai palvelusta.

Tämän vuoksi 45% yrityksistä, jotka käyttävät videomarkkinointia kertoivat, että heillä on esittelyvideo kotisivujen aloitussivulla.

Näistä yrityksistä 83% puolestaan sanoi, että kotisivuilta löytyvä  esittelyvideo oli tehokas.

Animoitu video

Onko konseptisi perusajatus kovin vaikea avata tuntemattomalle? Luo animoitu video.
Animaation keinoin voit tuoda konseptisi ydinasiat todella helposti esille verrattuna esimerkiksi staattiseen tekstisisältöön tai livevideoon.

Animoidut videot ovat täydellinen yhdistelmä viihdettä, nostalgiaa ja yksinkertaisuutta. Ja ne toimivat.

Video sitouttaa laiskimmankin ostajan

Video on loistava työkalu oppimiseen, mutta se on myös erittäin helppo käyttää. Nykyään elämä on melko kiireistä. Ihmisillä ei ole siis aikaa lukea pitkiä tuotekuvauksia, tai kaivautua syvällisemmin palveluihin. Moderni asiakas haluaa nähdä tuotteen toiminnassa. Tämä on yksi tärkeimmistä voimista videomainonnassa.

Videomarkkinoinnin avulla voit saavuttaa laajan yleisö ja se toimii monilla tasoilla. Varmista kohdennuksesi potentiaalisen asiakkaan silmille korvien lisäksi. Kilpailuetusi saa näin kaksinkertaisen tehon!

*Vapaasti käännetty artikkelista:
https://www.dreamgrow.com/8-reasons-why-your-business-should-use-video-marketing/

TAMMI
26

Brother Christmas, Jimmyn ja Kristinan tarina

brother-christmas Voivottelemalla mikään ei muutu, tuloksia syntyy vain tekemällä."

Voivottelemalla mikään ei muutu, tuloksia syntyy vain tekemällä."

Näin tuumii valkopartainen heppu nimeltään Brother Christmas. Vuoden vapaaehtoiseksi 2016 valittu ja linnan juhliinkin kutsun saanut poikkeuksellinen hyväntekijä.

Komean parran ja nimimerkin takaa löytyy Tuusulalainen perheenisä, joka jakaa varattomille ruokaa ja vie vähäosaisia lapsia lätkämatsiin tai Linnanmäelle. Semmoinen on tarinamme sankari. Yksi meistä.

Miehen intohimona on halu toteuttaa suomalaisia unelmia ja olla avuksi hädän hetkellä. Ei ihan kamalan huonot arvot siis.

Yhteydenotto

Kyseinen herrasmies otti yhteyttä Lowline Creativen poikiin tammikuun alussa ja kysyi haluaisimmeko lähteä mukaan paikalliseen hyväntekeväisyysprojektiin. Päämääränä olisi saada Vaasalaiselle nuorelle parille järjestettyä unelmien häämatka Yhdysvaltoihin ja häälahjaksi elämää helpottavat motorisoidut sängyt.

Nuoren parin, tuttavallisemmin Jimmyn ja Kristinan tarinasta tekee poikkeuksellisen aviopuolison sairauskertomus, Jimmyllä kun on todettu syksyllä 2016 agressiivinen aivosyöpä.

Ennusteita tulevaisuudelle on monenmoisia ja pääsääntöisesti ne eivät ole niin positiivisia. Juuri noiden ennusteiden vuoksi pari halusi järjestää aikaistetut häät.

Päätös projektiin lähdöstämme syntyi viidessä minuutissa. Hyvän tekemisellä on outoja vaikutuksia, ehkä maailma tuntuu paremmalta paikalta ollessasi osa jonkun toisen haaveiden toteutumista.

Vaikka päätös hyväntekeväisyyteen lähtemiseksi oli helppo, itse projekti ei välttämättä ollut sitä. Ei ihmisten tai aikataulujen vuoksi, vaan aiheen.

Projektin aloitus

Aloitimme omalta osaltamme projektin kuvaamalla Jimmyä ja Kristinaa heidän kotonaan tavallisena arkipäivänä ennen hääviikonloppua. Omalla kotisohvallaan istuskellut pariskunta oli kuin kuka tahansa normiarkea viettävä pari.

Keskusteluissamme ja itse haastattelutilanteessa oli paljon huumoria, naurua ja toivoa. Ja toki sitä sairautta, josta on vaikea keksiä mitään hyvää.

Oli vaikea suhtautua tilanteeseen, jossa he olivat ja elivät. Isot asiat olivat merkityksettömiä ja pienet jutut niitä suuria. Siinä missä itsellä murheet olivat kylmässä säässä tai muiden mielipiteissä, tässä pienessä asunnossa niitä ei oltu huolittu joukkoon.

Olohuoneessa asui rakkaus ja hetkessä eläminen.

Kristina kertoi heidän elämästään hyvin avoimesti Jimmyn tyytyessä olemaan se hiljaisempi osapuoli rakkaansa rinnalla. Ei ujouttaan, vaan sairaus oli ehkä hillinnyt motoriikkaa ja verbaliikkaa. Valloittavaa hymyä ei onneksi lainkaan.

Haastattelun jälkeen kävimme myös pitkällä kävelylenkillä Vaasan rannoilla saaden näin heistä hienoa yhteiskuvaa videota ajatellen.

Jimmyn ja Kristinan matkassa Vaasan kauniilla rannoilla.

Hääpäivä

Lauantaina 14.1.2017 ilma oli erittäin kaunis, kuin päivä ja ihmiset sen pääosassa.

Kuvasimme ennen hääseremonian aloitusta Brother Christmasia juonnossa kirkon pihalla ja otimme myös ilmakuvaa itse kirkosta hienossa säässä. Kirkko ja sitä ympäröivä taivas oli kuin suoraan sadusta.

Vaasan kirkko oli hääpäivänä kuin suoraan sadusta.


Hääjuhla puolestaan oli kuin kenen tahansa parin rakkaustarinasta. Bestmanit ja kaasot paikoillaan papin vieressä, äidit nenäliinojen kanssa eturivissä. Tahdottiin, laulettiin ja iloittiin.

Kirkosta iloista päivää jatkettiin jatkopaikkaan. Juhlat menivät mainiosti ja kaikilla oli ilo ylimmillään. Hyvää ruokaa, loistava bändi ja koskettava häävalssi. Hääkakku oli huikean hyvää!

Loppuillasta halusimme jututtaa vielä videota varten sulhasen ja morsiamen äitejä. Bändin backstagetilasta raivattiin alue haastattelua varten ja äidit istutettiin syväluotaavaan haastatteluun.

Loppuhaastattelu

Omia ajatuksiaan ja tuntojaan ei ole aina helppo pukea sanoiksi, mutta Jimmyn ja Kristinan vanhemmat versiot osasivat kiteyttää elämän syvät vedet ja virtaukset täydellisesti.

Siinä vaiheessa, kun kamerat suljettiin oli kaikki sanottu.

Äidinrakkaus on jotain elämää suurempaa ja avioparin tapauksessa se konkretisoitui vahvasti.
Kameran takana ja myöhemmin leikkauspöydällä ei tunteilta vältytty.

Varsinkin Jimmyn äidin ajatukset ja tunteet oman lapsen mahdollisesta menettämisestä olivat vaikeita asioita niellä.

Yhteenveto

Tätä kirjoittaessa videota on katsottu valtaisasti Brother Christmasin facebooksivuilla ja videota jaettu suuret määrät. Pariskunnan toiveet häämatkasta toivon mukaan näkevät maalin ja Brother Christmasin sinnikkyyden tietäen vaihtoehtoja toteutumattomuudelle ei suoda.

Mikäli haluat itse olla edelleen mukana auttamassa pariskunnan mahdollista haavetta, löytyvät tarkemmat tiedot Brother Christmasin fb-postauksesta.

https://www.facebook.com/Brotherchristmashki/videos/2219692264922472/

Loppuajatukset

Loppuhaastattelusta kirjoittaessamme mainitsimme, kuinka Jimmyn äidin ajatukset oman lapsen menettämisestä tuntuivat kohtuuttomilta. Kenties loppuun voisimme lisätä Egotripin kappaleen sanat kuvaamaan jotain äidin ja lapsen suhteesta.

Egotrippi: "Mestaripiirros"

"Sinä päivänä, kun Luoja teki sinut,
Hän ei muuta tehnytkään.
Heräs aikaisin, otti kynän käteen,
rupes siinä piirtämään.

Päivä kului, mut hetkeekään lepoo, piirtäjä ei kaivannut.
Aivan niin kuin olis hurmoksessa ollut,
Mestari valmisti sut.

Ja se kuva oli kaunis, oli ihme suorastaan.
Muodon jumalaisen sai.
Kuvan viereen
Hän merkkas ettei suhun päde kuolevaisten lait.

Niille jotka yhä epäilevät Luojaa,
sanon vastaukseksi vaan,
että jos ne edes kerran näkis sinut,
kaikki rupeis uskomaan.."

 

Vaikka tämä kirjoitus oli sävyltään alavireinen, Jimmyn ja Kristinan arki ei sitä ollut. Siinä oli taistelutahtoa, naurua, rakkautta, hyvyyttä ja uskoa.

Usko, toivo ja rakkaus. Siitä koostu parhaimmat asiat tässä maailmassa. Ne ovat myös ilmaisia. Tehkää hyviä asioita.

Jussi, Rami, Jimmy, Kristina ja Brother Christmas. Hääkakkua on juuri syöty!

Tutustu myös Brother Christmasin hyväntekeväisyystoimintaan osoitteessa: www.brotherchristmas.fi