• Soita nyt
  • +35840 7332000

Kuva ei saatavilla
LUOVUUS ON MEISSÄ KAIKISSA
"SUURI INTOHIMOMME ON LUODA ELÄMÄÄ SUUREMPIA TARINOITA."

Jotkut vain käyttävät sen paremmin kuin toiset.
Luovat projektit ovat ihaninta mitä tiedämme.
Mainonta, grafiikka, videot, kotisivut, yrityskuvan suunnittelu. You name it.

Slider

10 yleistä virhettä logon suunnittelussa

10 yleistä virhettä logon suunnittelussa

Webin voima on nykyään valtaisa ja käyttäjiä luonnollisesti enemmän kuin koskaan.

Tästä syystä onkin äärimmäisen tärkeää, että yritys rakentaa itselleen vahvan yrityskuvan ja tuo ilmi ainutlaatuisen sanomansa selvästi.

Helpoin tapa yritykselle erottautua muista on sen logo.

Seuraavassa artikkelissa käydään läpi 10 yleistä virhettä, joita kannattaisi välttää, mikäli haluat luoda menestyksekkään, toimivan ja ammattimaisen yritystunnuksen.

 


(Alunperin R-Studion sivuilla blogissa 7/2009. Nyt uusintana yleisön pyynnöstä - kirjoitus toimii edelleen!)

 

 

1. Suunnittelun ja toteutuksen on tehnyt aloittelija

Hyvää halvalla..?

Vältä websivuja ja palveluita, jotka tarjoavat logon suunnittelua ja toteutusta naurettavan halvalla. Todennäköisesti saat sitä mistä maksat.

Ammattilaisyrityksen tulisi näyttää ammattimaiselta ja ammattilaiselta.

Uudet yrittäjät ja yritykset sijoittavat usein paljon aikaa ja rahaa esim. kiinteistö -ja laiteinvestointeihin, mutta eivät useinkaan siirrä laatu -ja arvomaailmaansa yrityskuvaansa ja logoon.

Tässä muutamia syitä, miksi yrityksen graafinen ilme tai logo näyttävät mahdollisesti amatöörimäisiltä:

  • Yrityksen omistaja halusi säästää rahaa suunnittelemalla kokonaisuuden, tai isoja osa-alueita itse
  • Työn teki ystävä tai sukulainen, joka väitti tietävänsä paljon graafisesta suunnittelusta
  • Työ tilattiin kenties netin kautta yritykseltä, joka tarjosi palveluitaan 'Sulo Vilenmäisesti' "halvalla"
  • Yritys ulkoisti työn yritykselle, joka vaikutti jo alkuvaiheessa aavistuksen epämääräiseltä

Nämä muutamat yllä mainitut kohdat saattavat vaikuttaa pahimmassa tapauksessa äärimmäisen negatiivisesti yrityksen tekemään tulokseen.

Mikäli yrityskuvasi tai logosi näyttää amatöörimäiselle, potentiaaliset asiakkaasi äänestävät hyvin mahdollisesti jaloillaan palvelua tai tuotetta tilattaessa ja suunta on todennäköisesti aivan toinen kuin toivomasi.

Tässä on muutamia etuja, joita saat tilatessasi logon suunnittelijan, joka osaa asiansa:

  • Logosta tulee varmasti ainutlaatuinen ja ikimuistoinen
  • Et törmää minkäänlaisiin ongelmiin jatkossa käyttäessäsi logoa (esim. medioissa, painotuotteissa jne)
  • Logosi tulee olemaan elinkaareltaan pitkäkestoinen, eikä sitä tarvitse suunnitella uudelleen jälleen parin vuoden kuluttua
  • Logo näyttää ammattimaiselta

2. Suunnittelu nojaa vahvasti trendeihin

Älä nojaa trendeihin
Keskittymällä vallitseviin logotrendeihin tarkoittaa monesti samaa, kuin laittaisit tunnuksellesi "parasta ennen" päivämäärän.

Trendit (esim. kaikenlaiset hurjanhauskat heijasteet, kiillot ja varjostukset) totutusti tulevat ja menevät ja lopulta niistä muodostuu pelkkiä kliseitä.


Hyvin suunnittellun logon tulisi olla ajaton ja tämä voidaan saavuttaa jo pelkästään sivuuttamalla viimeisimmät designissa roikkuvat efektit, tehosteet, temput ja kikat.

Logon suunnittelijana tehtäväsi on luoda ainutlaatuinen identiteetti asiakkaalle, joten tästä syystä kaikki logon suunnitteluun liittyvät trendit kannattaa jättää huomioimatta.

 

3. Rasterikuvien käyttö

Rasteri vs. Vektori
Esimerkki, kuinka rasterikuva voi rajoittaa käytettävyyttä ja jatkotuotantoa

Tavanomainen käytäntö logon suunnittelussa ja toteutuksessa on käyttää vektorigrafiikkaohjelmistoa, kuten esim. Adobe Illustrator tai Corel Draw. Vektorigrafiikka koostuu matemaattisesti tarkoista pisteistä, joilla varmistetaan, että kokonaisuus on visuaalisesti yhdenmukainen kaikilla kokovaihtoehdoilla.

Vektorigrafiikalla suunniteltu ja toteutettu logo on siis oikein tehty, tällä tavalla se siis skaalautuu kaikkiin käyttötarpeisiin.

Vaihtoehtona on tietysti käyttää rasterigrafiikkaohjelmistoja, kuten Adoben Photoshop.
Rasterigrafiikka, tai bittikartta, kuten sitä yleisesti kutsutaan, koostuu pikseleistä.

Rasterikuvien käyttö logoissa ei ole suositeltavaa, koska se aiheuttaa mitä suurimmalla todennäköisyydellä ongelmia jatkon käytön ja toiston suhteen. Toisin sanoen vaikka esim. Photoshop pystyy luomaan hyvin suurikokoisia logoja, et voi koskaan tietää kuinka suuressa koossa tai missä yhteydessä joudut logoa jatkossa käyttämään.

Zoomatessasi rasterikuvaa/logoa tarpeeksi huomaat, että se pikselöityy ja muuttuu näin käyttökelvottomaksi. Pitämällä huolen logon oikeasta rakennustekniikasta tiedät, että ongelmia ei jatkon kannalta synny ja se on tietysti erittäin tärkeää kaikkien sidosryhmien kannalta.

Pähkinänkuoressa voidaan siis ajatella, että:

  • Logo voidaan jatkossa skaalata mihin kokoluokkaan tahansa menettämättä laatua
  • Logon myöhempi muokkaus ja käyttö on paljon helpompaa
  • Logo voidaan sovittaa muuhun mediaan erittäin helposti, toisin kuin rasterikuvaa

4. Logo sisältää kuvapankkien tavaraa

Kuvapankit
Kuvapankkien grafiikan käyttö logossa asettaa aina asiakkaasi riskien alaiseksi.

Kyseinen virhe saatetaan tehdä usein esim. yritysten omistajien toimesta, jotka suunnittelevat itse logon. Helppoon ratkaisumalliin saattavat tarttua myös aloittelevat suunnittelijat, jotka eivät välttämättä ole selvillä tekijänoikeuksista tai palveluiden ehdoista.

Materiaalin lataus tai käyttö kuvapankkien palveluista ei ole tietenkään rikos, mutta se saattaa aiheuttaa ongelmia mikäli sisällytät niiden tarjoamaa tavaraa töihisi tai logoon.

Logon tulisi olla uniikki ja originaali ja lisenssin tulisi olla yksin asiakkaalla. Kuvapankkeja käyttämällä näitä sääntöjä luonnollisesti rikotaan.

Kuvapankkien materiaalia käyttämällä et voi mitenkään varmistua siitä, etteikö sama materiaali olisi käytössä jollain muulla epätoivoisella yrittäjällä (tai yrityksillä) toisella puolella maapalloa (..tai naapuripitäjässä), tällöin yritystunnuksesi ei ole enää persoonallinen ja yksityiskohtainen. Kuvapankkien tarjoamat materiaalit on monesti myös helppo tunnistaa samankaltaisen muotokielen ansiosta ja ne saattavat pitää sisällään esim. maapalloja, silhuetteja, heijastuksia jne.

5. Suunnittelet itsellesi - et asiakkaalle

Henkilöllisyys vs. asiakas
Älä milloinkaan tuo henkilöllisyyttäsi esille asiakkaan töihin.

Tämän virheen voit nähdä jo kilometrien päästä, syy on yleensä suunnittelijan toimistosta ulos kasvaneessa egossa. Mikäli olet löytänyt uuden, hienon fontin, jonka käyttöä suunnittelussa et voi odottaa, älä ainakaan tunge sitä asiakkaan suunnitelmaan.

Kysy itseltäsi voiko tätä fonttia soveltaa oikeasti asiakkaan tarvitsemaan designiin? Esimerkkinä olet löytänyt äärimmäisen modernin ja raflaavan fontin joka mielestäsi pitäisi esitellä kaikelle kansalle. Mieti tarkkaan, voidaanko sitä käyttää asiallisessa ja vakavahenkisessä asiakasympäristössä, kuten esim. lakitoimiston yritystunnuksessa..?

Osa suunnittelijoista saattaa myös tehdä suuren virheen sisällyttämällä oman "tavaramerkkinsä", tai ilmeensä töihin. Vaikka sinun tulisi olla ylpeä työstäsi, oman henkilöllisyytesi tai persoonallisuutesi esilletuonti yritystunnuksessa tai logossa ei ole oikea tapa toimia. Keskity asiakkaan vaatimuksiin ja toiveisiin.

6. Liika monimutkaisuus

Monimutkaisuus
Äärimmäisen yksityiskohtaiset toteutukset eivät skaalaudu hyvin tulostettaessa pieneen kokoon, tai kun logoa tarkastellaan pienemmässä koossa.

Logon suunnittelussa ja totetuksessa kannattaa muistaa, että vähemmän on usein enemmän. Silloin, kun kuva tai yritystunnus tulostetaan pieneen kokoon, täytyy muistaa, että kuvasuhteet muuttuvat. Tämä taas johtaa siihen, että yksityiskohdat häviävät ja menettävät merkityksensä tai iso osa grafiikasta muuttuu suttuiseksi ja tunnistamattomaksi.

Logon tulisi olla helposti muistettava ja yksi parhaista tavoista päästä tähän lopputulokseen on tosiaan pitää asiat yksinkertaisina. Hyviä esimerkkejä ovat esim. suuryritykset Nike, McDonalds's tai Apple. Kaikilla näistä yrityksistä on logo, joka on ennen kaikkea yksinkertainen, mutta myös helposti skaalattavissa eri kokoihin.

 

7. Värien tärkeys

Värien tärkeys
Ilman värejä mahtava design-luomuksesi saattaa menettää täysin identiteettinsä.

Tämä on hyvin yleinen virhe. Jotkut suunnittelijat eivät voi odottaa saavansa lisätä väriä suunnitteluunsa, ja jotkut luottavat siihen täysin ja ainoastaan.

Valintana värin olisi hyvä olla viimeinen päätös, eli suunnittelulähtökohta mustavalkoisesta rakenteesta on paras.

Jokainen yritys ja yrittäjä joutuu esittelemään jossain vaiheessa yrityksen elinkaarta yritystunnuksessa pelkästään yksivärisenä ja tämä ei saisi vaikuttaa logon identiteettiin tai toimivuuteen. Suunnittelijana sinun tulisi testata tämä osa-alue aina rakennusvaiheessa.

Mikäli käytät värejä apunasi eri elementtien erottelussa suunnittelussasi, pidä mielessä, että logo tulee näyttämään täysin erilaiselta yksivärisenä.

8. Huono fontin valinta

Huono fontin valinta
Fontin valinnalla joko tehdään logosta täydellinen, tai täydellisesti pilataan se.

Siinä vaiheessa, kun logo tulisi viimeistellä on oikean fontin valitseminen elintärkeää. Enemmän kuin usein logo epäonnistuu, koska kokonaisuuteen on valittu surkea fontti. (esim. surullisen kuuluisa Comic Sans)

Täydellisen fontin löytäminen kokonaisuuteen on yhtä kuin sen toimivuus käyttämäsi grafiikan tai kuvakkeen/symbolin kanssa. Tämä voi olla hankalaa. Mikäli typografia ja grafiikka ovat kovin lähellä tyylillisesti toisiaan, ne kilpailevat helposti toistensa huomiosta. Vastaavasti vastakohtainen ratkaisu on yhtä huono ja katsoja ei tiedä lainkaan mihin keskittyä.

Avainsana on tasapainon löytäminen, kuinka siis kaivaa esiin se kultainen keskitie. Jokaisella kirjasintyypillä on persoonallisuus. Jos valitsemasi fontti ei vastaa grafiikan/kuvakkeen ominaisuuksia, niin koko brändin viesti paukahtaa täysin hakoteille.

Huono fontti tulee valituksi usein siksi (..tai ei kai kukaan valitse tietoisesti huonoa fonttia..?), että päätöksiä ei ole tehty tarpeeksi vakavasti. Jotkut suunnittelijat käyttävät eri kirjasintyylejä liian kevytkenkäisesti ja ikään kuin sivulauseessa ja lopputulos on usein kehno.

Ammattimaiset fonttipalvelut kuten esim. MyFonts tai FontFont tarjoavat usein parempia vaihtoehtoja kirjasintyyppien käyttöön kuin ilmaispalveluiden kirjavat viidakot.

9. Liikaa fontteja

Liikaa fontteja
Logo toimii parhaiten, kun siihen on valittu maksimissaan 2 fonttia.

Käyttämällä liikaa fontteja saa aikaan usein efektin, kuin yrittäisi näyttää koko valokuva-albumin kerralla. Kukin kirjasintyyppi on erilainen, ja katsoja tarvitsee aikaa ymmärtääkseen ja sisäistääkseen laajan kokonaisuuden. Liian monen fontin näkeminen kerralla aiheuttaa sekaannusta.

Käyttämällä enintään kahta fonttia eri painoituksilla on normaali käytäntö. Määrän rajoittaminen fonteissa tähän lukuun parantaa huomattavasti luettavuutta logossa ja parantaa brändin tunnistettavuutta.

10. Logo kopioi muita

Tämä on varmasti logon suunnittelun suurin virhe ja valitettavasti se on yhä yleisempää. Kuten edellä mainittua, logon tarkoitus on edustaa yritystä. Näyttäessään samalta kuin jonkun muun yrityksen vastaava, on tällä saralla epäonnistuttu pahoin.

Muiden kopiointi ei hyödytä ketään. Asiakasta tai suunnittelijaa.

* Kirjoitus on vapaasti käännetty Gareth Hardyn loistavasta blogikirjoituksesta: 10 Common Mistakes In Logo Design

Instagramiin lisää tykkääjiä ja seuraajia? Näillä ...
Ovatko kotisivusi uudelleensuunnittelun tarpeessa?

RStudio, tuoreimmat uutiset