• Soita nyt
  • +35840 7332000

Kuva ei saatavilla
LUOVUUS ON MEISSÄ KAIKISSA
"SUURI INTOHIMOMME ON LUODA ELÄMÄÄ SUUREMPIA TARINOITA."

Jotkut vain käyttävät sen paremmin kuin toiset.
Luovat projektit ovat ihaninta mitä tiedämme.
Mainonta, grafiikka, videot, kotisivut, yrityskuvan suunnittelu. You name it.

Slider

Podcastien ihmeellinen maailma

Podcastien-ihmeellinen-maailma

Rakkaiden tilastojen mukaan suuri määrä ihmisiä on siirtynyt kuluttamaan podcasteja oikein railakkaasti muutaman viime vuoden aikana varsinkin vapaa-ajallaan. Monissa tapauksissa se on tapahtunut vahvasti muiden medioiden kustannuksella.

Yksi asia, mitä podcastit tarjoavat ja muut alustat eivät, on passiivinen kulutus. Toisin sanoen voit kuunnella podcastia samalla, kun teet jotain muuta.

Siivoat, urheilet, otat aurinkoa, kävelytät koiraa, ajat autolla jne. Tämä on niin sanottua ajan katvealueiden tehokasta käyttöä. Voit siis muotitermein "multitaskata".

Yritystoiminta ja podcastit

Ennusteet puhuvat siitä, miten paljon podcastien ja audiotallenteiden käyttö tulee lisääntymään esimerkiksi yritystoiminnassa lähivuosien aikana.

Tämä mm. siitä syystä, että yritykset haluavat tarjota lisäarvoa olemassa oleville/potentiaalisille asiakkailleen ja podcast on varsin helppo tapa tuottaa sitä.

Myös hakukoneet ovat muuttaneet algoritmejaan siirtäen mobiililaitteet etusijalle, minkä ansiosta yrityksillekin on tärkeämpää keskittyä optimointiin juuri mobiilialustoille ja siihen tapaan, miten mobiililaitteissa kulutetaan sisältöä.

Podcasteja tuottamalla yrityksellä ei ole tarvetta kirjalliselle blogikirjoitukselle. Podcastien luominen on myös monesti ajallisesti helpompaa, kuin vaikkapa blogitekstin kirjoittaminen.

Podcastien helppous

Edelliseen liittyen (blogitekstin kirjoittamisen vaativuus) podcast voidaan luonnollisesti myös käsikirjoittaa, mutta ratkaisu voi helposti olla pelkästään kahden ihmisen välinen nauhoitettu keskustelu, joka tallennetaan melko spontaanisti ilman suuria suunnitelmia ja raskaita raameja.

Kalusto ei myöskään vaadi mitään ihmeellistä taloudellisesti, yhdellä mikrofonilla saavutetaan jo paljon.

Podcast on myös järkevä keino tarjota sisältöä kunnioittamalla ihmisten hektistä ajankäyttöä. Se rasittaa mahdollisimman vähän loppukäyttäjää.

Podcastit ja videotuotanto

Edellisiin ajatuksiin on helppo yhdistää myös jälleen kerran videotuotanto. Sisällön ollessa tärkeässä roolissa yritysten huomion saavuttamisessa, hyvin suunnitellusta videotuotannosta on helppo riisua erilleen myös audio.

Toisin sanoen miksi et tuottaisi vaikkapa videohaastattelua, josta voit irroittaa videomuotoisen haastattelun esimerkiksi yrityksesi youtube-kanavalle.

Ääniraidasta on mahdollisuus puolestaan synnyttää oma kokonaisuutensa podcastiksi. Ei huono idea, vai mitä?

Ääniohjautuvuus tulevaisuudessa

Mitä ennustamiseen tulevaisuuden osalta tulee, niin ääniohjautuvan käytöksen uskotaan kasvavan valtaisasti seuraavien vuosien aikana.

Tälläkin hetkellä esim. 25% Googlen kaikista hauista suoritetaan jo äänen avulla. Vaikka edellä mainittu ääniohjautuvuus saattaisi tuntua hieman kaukaiselta käytökseltä aikuisten maailmassa, niin se on esim. lapsille äärimmäisen luonnollista ja helppoa.

Tätä ajatellen ei tarvitse olla ruudinkeksijä miettiessään, mikä on seuraava iso juttu juuri vaikkapa älylaitteiden navigoinnissa. Vaikka hieman eksyimme tässä aiheesta sivuraiteille, niin äänenkäyttö eri mediakentissä on kuitenkin tulevaisuutta.

Podcastit korvaavat blogit

Raakana kiteytyksenä edellisiin kohtiin voisimme kylmästi todeta, että podcasteja tuottamalla yritykset voivat luopua blogikirjoituksistaan. Varsinkin, mikäli ne tuntuvat vievän liikaa aikaa ja resursseja.

Vaikka totuus ei ole ehkä ihan näin mustavalkoinen, niin vinha perä tässä ajatusmallissa toki on. Maailma ja ihmiset ovat mobiilissa ja sisältö on suunniteltava sitä varten.

Teknologian kehittymisen etu ei ole valitettavasti siinä, että ihminen kehittyisi siinä samalla. Ikävä kyllä, ihmisestä tulee helposti laiskempi ja entistä hätäisempi. Paljon mainostettu akvaariokalan keskittymiskyky on kohtalomme ja siinä tarvitsemme valmiiksi mutusteltua ravintoa. Käytä siis oikeita työkaluja!

Yleisenä pohdiskeluna vielä loppuun: podcastit innostavat keskustelua, kun taas blogit pyrkivät herättämään kenties enemmän ajattelua. Podcastit ovat monen mielestä nykypäivän radio.

PODCAST AIHEESTA:

Energyrun, Official Aftermovie 2018!
Vertikaalivideo on tehokas

RStudio, tuoreimmat uutiset