• Soita nyt
  • +35840 7332000

Kuva ei saatavilla
LUOVUUS ON MEISSÄ KAIKISSA
"SUURI INTOHIMOMME ON LUODA ELÄMÄÄ SUUREMPIA TARINOITA."

Jotkut vain käyttävät sen paremmin kuin toiset.
Luovat projektit ovat ihaninta mitä tiedämme.
Mainonta, grafiikka, videot, kotisivut, yrityskuvan suunnittelu. You name it.

Slider

Sisältömarkkinointi: Huumori ja tarina

kerro-tarina-rstudio-blogi

Kerro tarina, huumorilla tai ilman

Meiltä on kysytty useampaan otteeseen olemmeko yrityksenä tietoisesti valinneet huumorilinjan tarinankerronnassamme videopuolella?

Kysymys on ehkä omiin korviimme kuulostanut joskus hieman hassulta, koska humoristinen osasto edustaa vain hyvin pientä osuutta tuotannostamme.

Ehkä tästä pääsemme kuitenkin helposti bloggauksemme ytimeen. Huumori on tuottanut katselijassaan vahvoja tunteita ja siirtynyt selkeäksi muistijäljeksi toiminnastamme.

Omalta osaltamme olemme tyytyväisiä, että meidät muistetaan (ainakin joidenkin toimesta) onnistuneen huumorin viljelijänä, se on tunnetusti melko vaikea taiteenlaji. Tylsän tekeminen kun ei vaadi kauheasti.

Voisikin sanoa, että kaikkien muiden draaman kaarien hallinta on helpompaa, kun ymmärtää huumorin ja rytmityksen kerronnassa.

Koomikko voidaan nähdä monesti tekemässä vakuuttavaa draamaa, mutta draamanäyttelijästä leivotaan harvemmin komediapuolen osaajaa.

Yritämme siis sanoa, että ymmärtääkseen draamaa ja tunteiden kirjoa komiikka on avain.

Kaikki voivat käyttää huumoria viestinnässään

Mitä kerrontaan tulee, niin huumori on asia, jota kannattaa ehdottomasti harkita.

Aina voi löytyä yrityssektorilta muutama poikkeus, mutta todenäköisesti kaikilla yrityksillä ja tahoilla on mahdollisuus panostaa huumoriin omassa viestinnässään.

Huumorin valjastamisen vahvuus on siinä, että se on erittäin vahva keino sitouttaa ihmisiä.

Monesti yritykset ja yrittäjät tekevät virheen ajatellessaan, että on näyttäydyttävä ulospäin monimutkaisena infrastruktuurina, koska moni seikka oman yritysrakenteen toiminnassa puoltaa sitä.

Monimutkaisuus ei ole etu missään asiassa. Vai lukeeko joku joskus palveluiden sääntöjä, tai koottavien kokonaisuuksien käyttöohjeita?

Ihmiset tekevät päätökset

Vaikka toisin olisi helppo ajatella, yritykset eivät osta yrityksiltä, vaan ihmiset siellä takana.

Toisin sanoen joku tekee aina päätöksen kaupasta tai hankinnasta ja kyseessä on lähes poikkeuksetta yksittäinen henkilö.

LIstaa jatkaakseen blogeja lukevat ihmiset. Päätöksiä voi tehdä kenties hieman isompi ryhmä, mutta esim. sosiaalisessa mediassa yritämme tavoittaa aina yksittäisiä ihmisiä. Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn, Youtube jne. Yksittäisiä ihmisiä.

Viestintäsi voi olla lahja

Edelliseen pölinään liittyen toteammekin, että anna yleisölle ja yhteisöllesi lahja viihdyttämällä heitä. Tuota jotain, joka viihdyttää sinua itseäsi ja olet siihen tyytyväinen.

Sinun ei tarvitse pyytää viestinnällisesti tai markkinoinnillisesti mitään vastapalvelusta.
Voit ehkä lisätä julkaisun loppuun linkin blogiisi, tai ohjata käyttäjän tietylle sivulle sivustollasi.

Sisältöä voi tuottaa monella tavalla, mutta esim. viihdyttävän videon tuottaminen vaikkapa muutaman kerran vuodessa on erittäin suositeltava ratkaisu.

Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, että haluttu viesti jäisi kertomatta. Todennäköisesti vahvistat brändiäsi ja kaappaat matkaan mukaan muutaman uuden innokkaan.

Panosta tarinankertojaan

Etsi ihmisiä tai yhteistyökumppaneita, jotka osaavat kertoa tarinoita.

On täysin eri asia vaikkapa videotuotannossa kuvata asioita teknisesti hienosti/oikein, kuin kertoa tunteisiin menevää tarinaa.

Video on pelkkä kaunis kuori, jos se ei kerro tarinaa ja tuota tunnetta katselijalleen.

Esimerkiksi valokuvauspuolella Instagramista löytyy valtaisa määrä ihmisiä, jotka ottavat kuvia pelkästään kännykällä, mutta menevät silti heittämällä esim. ammattivalokuvaajien ohi kiinnostavuudessa, jaettavuudessa ja suosiossa.

Tarinankerronta ei ole kiinni välineistä, eikä kokemus tai raha koskaan takaa taitoa kertoa tarinaa vetoavasti.
Uskalla luottaa ja ottaa yhteyttä ihmisiin, joilla on tämä taito.

Anna heille tilaa kertoa tarina ja saatat yllättyä siitä, mihin lopputulokseen päädytään.

Tarinan arvo

Nyky-yhteiskunnassa, jossa kanavia on miljoona ja sisältöä saman verran, tarina nousee arvokkaaksi tekijäksi.

Mikäli pystyt olemaan yhteydessä ihmisiin tarinan avulla, luot satavarmasti lisäarvoa yhteisöösi ja tulevaisuuteen brändillesi.

Tarinasta tunnejäljen saanut ihminen ei välttämättä osta sillä hetkellä tuotettasi tai palveluasi, mutta hän suurella todennäköisyydellä kertoo yrityksestäsi eteenpäin ja muistaa yrityksesi.

Tarinan jakaminen ja kertominen muiden ihmisten avulla on aina suuri voitto sinulle ja yrityksellesi, sen saavuttaminen pakottamatta on yksi vaikempia asioita markkinoinnissa.

Sisällöntuotannon tehtävä ei ole kuitenkaan loppupeleissä myydä tuotetta, vaan arvoa. Tämä on myös huomattu yhä suuremmassa määrin yrityksissä.

Brother Christmas, Oulun nuoret sankarit
Crimppi Oy - johdot oikeissa käsissä

RStudio, tuoreimmat uutiset