Asiakaskokemusvideo

Asiakaskokemusfilmi | The Story

Olemme kuvanneet viimeisen vuoden aikana paljon asiakaskokemusvideoita.
Miksi? Yksinkertaisesti siitä syystä, että asiakastarina näyttäytyy valtavan tärkeänä elementtinä mahdollista ostopäätöstä tehtäessä. Toisin sanoen perinteisen yritysvideon, tai markkinointivideon rinnalle suosituksi vaihtoehdoksi on noussut kahden yrityksen, tai yrityksen ja asiakkaan välinen yhteistyötarina.

Jatka lukemista
190 osumaa

Youtube ja tilaajamäärän kasvattaminen

Youtube ja tilaajamäärän kasvattaminen

Jaamme tässä kolme pikaista vinkkiä sen suhteen, miten kasvatat tilaajamäärääsi youtubessa.

Vinkki 1: Niin oudolta kuin se tuntuukin, julkaise pidempiä videoita.

What???!!! Näin se on, eli yli kymmenen minuutin videot toimivat parhaiten. Miksi? Koska YouTube suosii algoritminsa osalta pitkiä videoita. Kannattaa myös tiedostaa, että pidemmät videot sijoittuvat paremmin hakutuloksissa.

Vinkki 2: Luo laadukkaita videoita.

Olet luultavasti kuullut joskus ajatelman, että kasvattaaksesi kanavaasi sinun on ladattava videoita säännöllisesti. Tämä ajatus on luonnollisesti täysin oikea, mutta vielä tärkeämpää on varmistaa, että tarjoat laadukkaita videoita. Ihmiset kyllä huomaavat, kun annat sielusi ja kaiken enrgiasi videoihisi!

Vinkki 3: Vastaa jokaiseen kommenttiin

Tämä on yksi yksinkertaisimmista tavoista hankkia tilaajia, koska useimmat YouTube-käyttäjät eivät koskaan vastaa kommentteihin. Outoa kyllä. Eli, vastaamalla jokaiseen sinulle jätettyyn kommenttiin erotut joukosta välittömästi.

Bonusvinkki: Rytmitä videoita

Lähes kaikki suositut YouTube-vaikuttajat rytmittävät videoitaan venyttääkseen videon katseluaikaa ja saadakseen lisää tilaajia.

Miten siis videota rytmitetään?

Se on käytännössä tapahtuma videon sisällä, joka muuttaa alitajuisesti katsojien ajatusmallia.

Esimerkiksi. Videossa tapahtuva hyppyleikkaus (Jump cut), kameran kulman vaihtaminen tai grafiikan käyttö, ovat kaikki videon rytmittämistä, jotka tekevät videoistasi dynaamisempia.

Tämä taas pitää ihmiset katsomassa videotasi pidempään.

Ja kuten tiedetään, katseluaika on erittäin tärkeä tekijä YouTuben SEO-sijoituksessa.

Toisin sanoen mitä kauemmin pidät ihmiset katsomassa videoitasi, sitä enemmän tilaajia saat.

Tässä kaikki tältä erää!

Toivomme, että nämä vinkit auttavat sinua saamaan lisää tilaajia YouTubessa.

https://www.thestory.fi/blogi/youtube-ja-tilaajamaaran-kasvattaminen/

135 osumaa

Youtube ja näkyvyys

Blog // Youtube ja näkyvyys

Hyvin usein sosiaaliseen mediaan ja eritoten Youtubeen videota tuotettaessa sama ikävä kaava toistuu.

Toisin sanoen videon tai brändifilmin tekemiseen on laitettu valtavasti aikaa ja vaivaa, mutta se ei kerää jostain syystä juurikaan katsojia.

Kyse ei ole siitä, että videot olisivat huonolaatuisia, tai että sisältö tai yrityksesi eivät kiinnostaisi katsojaa. Ei! Älä siis huolestu. Luovuus, aika tai raha ei ole mennyt hukkaan.

Kohdeyleisön tavoittaminen

Suurin syy siihen, miksi ihmiset tai yritykset eivät koskaan näe YouTube-kanavansa kasvua, on se, että heidän kohdeyleisönsä ei koskaan näe heidän videotaan.

Yksinkertaistettuna he eivät koskaan näe videotasi, koska sinulla ja videollasi ei ole näyttökertoja.

Vaikuttaa melkoiselta noidankehältä, vai..?

Tärkeät katselukerrat

Ilman katselukertoja YouTube ei halua valitettavasti mainostaa videotasi orgaanisesti lisätäkseen liikennettä.

Eli kohdeyleisösi ei tiedä koskaan olemassaolostasi ennen kuin video otetaan käsittelyyn ja asetetaan suoraan heidän silmiensä eteen. Sitä siis kansankielellä markkinoidaan.

Kuinka olisi siis hyvä edetä?

Avainsana näkyvyyteen on ehdottomasti youtube-mainonta.

Pienen budjetin ja räätälöityjen avainsanojen + lokaation avulla videosi näytetään halutulle kohderyhmälle ja maksat mainoksesi osalta vain niistä ihmisistä, jotka oikeasti katsovat videosi.

Sama video, jota ei aikaisemmin katsottu yhtään, saakin nyt yhtäkkiä 10 000 katselukertaa 4 päivässä hyvin pienellä budjetilla. Videosi saavuttaa myös tykkäyksiä ja kanavasi tilaajia.

Ainoa ero vanhaan on taustalla etenevä mainoskampanja.

Käytännössä youtuben työkalut kertovat halutulle kohderyhmälle jatkuvalla syötöllä kanavastasi/videostasi, eli käytännössä jakelevat ”virtuaalisia flyereita” asiakkaille ja näin lopputuotteesi saa jalansijaa siellä, missä sen pitääkin.

Eli ihmisille, jotka vaikkapa puhuvat Suomea, asuvat Varsinais-suomessa ja ovat kiinnostuneita tietysiistä kanavista, tai videosisällöistä.

Ei siis ulkomaalaisia klikkifarmeja.

Kun asiaa katsoo tällä kulmalla, YouTube-menestys on paljon helpompaa kuin uskoisikaan.

Kysy lisää

Autamme mielellämme sinua hyödyntämään youtuben mainos -ja statistiikkatyökaluja ja näin selättämään jatkuvat algoritmimuutokset ja markkinoita kyllästävät sisällöntuottajat.

Yllä mainitut seikat tekevät muuten lähes mahdottomaksi, tai ainakin hyvin vaikeaksi näkyä ja kuulua.

Sinun ei enää tarvitse uida vastavirtaan ja taistella todennäköisyyksiä vastaan.

Näytä videosi oikeille ihmisille.

Kohdeyleisösi odottaa sinua, kysy siis tarjousta!

https://www.thestory.fi/blogi/youtube-ja-nakyvyys/

Merkitty asiasanoilla:
171 osumaa

Asiakaskokemuksia

Asiakaskokemus, videosarja yrityksille

Olemme vuoden 2020 aikana kuvanneet asiakaskokemusvideoita. Perinteisen yritysvideon, tai markkinointivideon rinnalle suosituksi vaihtoehdoksi on noussut kahden yrityksen välinen yhteistyötarina.

Jatka lukemista
1012 osumaa

Videomarkkinoinnin tilastoja vuodelle 2020

Videomarkkinointi

Elämme mielenkiintoisia aikoja tätä kirjoitettaessa, eli maaliskuun loppupuolella 2020. Korona möyrii maailmalla ja tulevaisuus on hämärän peitossa monella alalla, sidosryhmällä ja markkinapaikalla.

Siitä huolimatta, unohdetaan hetkeksi myrskytuuli ulkona ja luodaan katsaus aikaan, jolloin asiat ovat todennäköisesti hieman normaalimmalla tolalla.

Toisin sanoen tarkastellaan aavistuksen videomarkkinoinnin lukuja vuodelle 2020. Mitä siis on mahdollista miettiä tällä hetkellä, tai kenties tulevina kuukausina. Alla 10 nopeata kohtaa takaraivoon talletettavaksi itse kullekin.

 

  1. 85% kaikista Internetin käyttäjistä katsoi online-videosisältöä kuukausittain vuonna 2019. Oli laite tai ruutukoko sitten mikä tahansa. Tämä tarkoittaa, että videosisällöstä tulee koko ajan yhä suositumpaa.

 

  1. 54% kuluttajista haluaa nähdä enemmän videosisältöä ​​tuotemerkistä tai yrityksestä, josta se on kiinnostunut tai seuraa. Tämä puolestaan osoittaa, että myös videosisällön kysyntä tulee kasvamaan JÄLLEEN KERRAN!

 

  1. 87% markkinoinnin ammattilaisista käyttää videota markkinointityökaluna. Yhä useammat yritykset sisällyttävät videosisällön osaksi digitaalista markkinointistrategiaansa.

 

  1. Video on kuluttajan suosikki sisältötyyppinä. Toisin sanoen videota kulutetaan eniten tuotemerkkien kohdalla sosiaalisessa mediassa. Ja jälleen voimme todeta edellisiin kohtiin viitaten, kuluttajat odottavat enemmän videosisältöä.

 

  1. 88% videomarkkinoijista on tyytyväisiä sosiaalisen median videomarkkinointityönsä ROI: hin. Eli lopputuotteeseen sijoitettuihin rahoihin ja mitä tämä prosessi on tuottanut myynnin osalta takaisin.

    Yritykset käyttävät videomarkkinointia liiketoimintansa parantamiseksi. Tähän sisältyy muun muassa myynnin kasvattaminen, tuotemerkkitietoisuuden lisääminen ja asiakkaidensa pitäminen ajan tasalla.

 

  1. Videomarkkinoijat saavat 66% enemmän ”liidejä” vuodessa. Tämä liidien lisääntynyt laatu voi johtua videosisällön tarjoaman koulutuksen laadusta.  (*Liidillä käsitetään yleensä potentiaalista asiakasta)

 

  1. Tavallinen käyttäjä viettää 88% enemmän aikaa verkkosivustolla, jossa on video. Tämä osoittaa, että videosisältö parantaa vahvasti sitoutumista verkkosivustoosi. LISÄÄ SIVUILLESI SIIS VIDEO!

 

  1. Kahdeksan käyttäjää kymmenestä (8/10) on ostanut ohjelmiston tai sovelluksen/appin katsottuaan tuotemerkin tarjoamaa videota. 

 

  1. Internetin käyttäjät kuluttivat viikossa 6 tuntia ja 50 minuuttia viikossa videoita verkossa katsellen vuonna 2019.

 

  1. Vuonna 2022 82% maailmanlaajuisesta Internet-liikenteestä tulee analyytikkojen mukaan videoiden suoratoistosta ja latauksista.

 

Kiitos, rakkaudesta tilastoihin. #sydän

1093 osumaa

Yritysten kuvapankkikuvat

Yritysten kuvapankkikuvat

Heinäkuun alkupuolella käväisimme varsin monipuolisella ja mielekkäällä kuvausmatkalla, kun tuotimme Lepplaxissa majapaikkaansa pitävälle Sundströmin perheyritykselle laajan media-arkiston.

Jatka lukemista
1692 osumaa

Dokumentaarinen hääkuvaus

Dokumentaarinen hääkuvaus, Vaasa

Heinäkuun viimeisenä viikonloppuna saimme kunnian taltioida ihania häitä, kun Rebecca ja Ludwig saivat toisensa astellessaan avioliiton auvoiseen satamaan.


Häät vietettiin Vaasassa 27.7.2019, jolloin koko maassa rikottiin varmasti hellerajoja kautta linjan. Iltapäivän hetkinä myös suomen aurinkoisimmassa kaupungissa oli varjossa peräti +32c..!

Tehtävänämme oli suorittaa dokumentaarinen hääkuvaus, eli taltioida hääpäivän tapahtumat aina aamun valmisteluista illan viimeisiin ohjelmanumeroihin asti.

Mitä tarkoittaa dokumentaarinen hääkuvaus?

Kuten äskeisessä osiossa jo hieman sivusimmekin aihetta, dokumentaarisen hääkuvauksen keskeisenä ajatuksena on kuvata kaikki hääpäivän tilanteet aitoina ja juuri tapahtumahetkellä.

Kokonaisuuteen kuuluu lähes poikkeuksetta päivän dokumentoinnin lisäksi itse vihkiparin hääpotrettien kuvaaminen.

Kenties normaalista rutiinista poiketen, suoritimme edellä mainittujen lisäksi myös videotaltioinnin juhlapäivästä, eli pysäytettyjen hetkien rinnalle tuotimme tunnelmallisen fiilisvideon hääpäivästä.

Yhdellä kuvaajalla tämä olisi käytännössä ollut mahdotonta, mutta kuvauksissa luovimme kahden miehen voimin, kun Rami ja Jussi ottivat vastuun päivän tuotannosta.

Valokuvaus ja videointi kokemuksena

Häiden dokumentaarinen kuvaus valokuvien ja videon osalta oli meille ensimmäinen laatuaan. Toisin sanoen hääjuhlia on kuvattu toimestamme  ennenkin, mutta olemme tuottaneet yleensä näistä vain toisen. (..joko valokuvauksen tai videon)

Kokonaisuuden yhdistäminen oli hieno kokemus ja toiveissa olisikin saada rakentaa kokonainen kuvauspaketti hääpariskunnille myös tulevaisuudessa.

On luonnollisesti suuri kunnia aina saada taltioida hääparin yksi elämänkaaren tärkeimmistä päivistä, mutta kummankin osa-alueen yhdistämällä hääjuhla on mahdollista ikuistaa mahdollisimman laadukkaasti ja tarkasti.

Tätä ei varmasti yksikään pariskunta tule katumaan.

Valokuvaus ja video antavat kaksi erilaista maailmaa ja kokemusta. Kummatkin vahvoja ja tärkeitä tarinallisesti.

Kuvaajien näkökulma

Pikaisesti vielä omaa vinkkeliämme peilaten pystyimme keskustelemaan paljon keskenämme esim. linssivaihtoehdoista, kuvakulmista, spontaaneista kuvausajatuksista ja olemaan toisen apuna vaikkapa kiireen keskellä.

Suoritimme myös päivän aikana ilmakuvausta ja näillä hetkillä ylimääräiset silmäparit ovat aina paikallaan.

Kuvauspäivä vaatii kuvaajan osalta aina paljon ohjeistusta ja kommunikaatiota vieraiden kanssa ja näin ollen viestintäkin helpottuu tuplamiehityksellä. Paljon siis hyödyllisiä asioita pienissä puroissa.

Kuvausten suunnittelu

Itse hääpäivälle saimme suhteellisen vapaat kädet tietysti hetkessä tapahtuvan dokumentoinnin osalta, mutta hääparilla oli paljon ajatuksia itse hääpotreteista ja erilaisista kuvakulmista esim. kirkkoon liittyen.

Tämä helpotti myös omaa tekemistämme ja etukäteen toimitetun kuvakartan avulla saimme nopeutettua monta asiaa itse hääpäivän aikana, jossa tietysti kiirettä ja aikatauluja riittää.

Loppuajatuksia

Kuvaajan kannalta hääpäivässä on aina olemassa tietty paine ja jännitysmomentti. Kyseessä on kahden (ja tietysti monen muunkin) ihmisen yksi elämän tärkeimmistä päivistä, jossa ei ole tietysti varaa kauheasti töpeksiä.

Tilanteita kirkossa tai vaikkapa juhlapaikalla on paha lähteä lavastamaan uudelleen, jos jokin menee mönkään. Ja se mahdollisuushan on aina olemassa, joka muuta väittää - valehtelee.

Kahden kuvaajan voimin tässäkin todennäköisyydet ongelmien suhteen pienenevät, kun kaksi (lue useampi) kameraa toimii luotettavammin kuin yksi.

Kenties tietty paine vähenee myös hääpariskunnan harteilta, kun vähintään kaksi linssiä vilahtelee taajaan ympärillä.

Hääpäivän yhteenveto

Mitä tulee itse hääpäivään, se oli äärimmäisen hauska, iloinen ja täynnä rakkautta. Hääjuhlat eroavat täysin kaikesta muusta kuvaamisesta niiden poikkeuksellisen iloisen ja positiivisen, suorastaan maagisen tunnelman ansiosta.

Rebeccan ja Ludwigin juhlapäivä ei tehnyt poikkeusta. Kiitos, että saimme olla osa sitä. Ja kiitos, että teitte päivästämme rennon ja mukavan.

Onnea ja pitkää liittoa, toivottavasti alla olevalta videolta ja päivän kuvista välittyy kaikille muillekin se aitous ja lämpö, jota saimme 27.7.2019 todistaa.

Emmekä tarkoita nyt hellettä.❤

HÄÄPÄIVÄN VIDEO:

Merkitty asiasanoilla:
1559 osumaa

Video ja LinkedIn

Video ja LinkedIn

Olemme vannoutuneita tilastojen tutkijoita, joten rikastutamme jälleen kerran lukijoidemme elämää muutamilla mielenkiintoisilla faktoilla. Tällä kertaa syvennymme hieman yhteisöpalvelu LinkedIniin, tuohon työelämän Facebookiin.

Jatka lukemista
1251 osumaa

Miten kauan sisältösi toimii sosiaalisessa mediassa ja internetissä?

Miten kauan sisältösi toimii sosiaalisessa mediassa ja internetissä?

Törmäsimme internetin syövereissä mielenkiintoiseen infograafiin, jonka pohjalta ajattelimme kirjoittaa muutamia rivejä sisällön toimivuudesta ja näkyvyydestä ari alustoilla.

Seuraavaan sisältöön saa suhtautua luonnollisesti varauksella ja kyseenalaistaen, mutta ympäripyöreät suuntaviivat ovat varmasti lähellä totuutta. Miten kauan siis käyttäjän tuottama sisältö sosiaalisessa mediassa ja internetissä saa huomiota ja toimii kohtuullisella tasolla?

Lukijalle myös huomioksi, kokonaisuutta kannattaa tarkastella eri kulmista. Onko kanavan käyttäjänä/julkaisijana esimerkiksi yritys tai yksityishenkilö/henkilöbrändi.

Noh, tästä saatte joka tapauksessa mutusteltavaa.

Sosiaalisen median kiinnostavia numeroita

Vanha kunnon blogipostaus kestää ajan hammasta kaksi vuotta, Pinterest-viesti on voimassa 4 kuukautta.

YouTube-videot tavoittavat käyttäjän huomion keskimäärin 20 + päivää, LinkedIn-viesti on puolestaan toimiva n. 24 tuntia.

Instagram-viesti näkyy syötteissä hyvin 21 tunnin ajan, Facebookissa huomiota on odotettavissa puolestaan 5 tuntia. Kaiken ymmärryksen pyyhkii viserrys, jonka näkyvyys Twitterissä on noin 18 minuuttia..!

Kuten huomaatte, ajan vaihteluissa on valtavat erot eri alustoilla. Oli luvuista mitä mieltä tahansa, tämä on samalla oiva havainnollistaminen julkaisutiheydestä, jota käyttäjän olisi hyvä noudattaa eri tyyppisiä sisältöjä varten. Samalla se asettaa raamit myös ajankäytölle, jonka käyttäjän pitäisi ottaa huomioon itse julkaisun suunnittelussa.

 

Blogipostaukset

Otetaan esimerkiksi perinteinen blogiviesti. Maaginen luku tässä yhteydessä oli toimivuuden suhteen kaksi vuotta. Lukuna tämä on tietysti äärimmäisen mukava fakta, koska edellä mainittu on uudelleenkäytettävää sisältöä.

Mikäli kuitenkin haluat tehdä siitä erityisen arvokasta ja kestävää, sinun täytyy laittaa aikaa ja vaivaa sen luomiseen. Perehtyä, punnita, tarkistaa ja muokata. Vuodattaa hieman hikeä ja kyyneleitä. Älä siis kerää sisältöäsi missään nimessä hätäisesti kokoon.

Muista myös luoda blogipostauksia säännöllisin väliajoin niin, että sinulla on parhaimmillaan varasto, josta tarvittaessa valita. 1-2 blogipostausta viikossa olisi ihanteellinen tapa pysyä tekemisen ja hakukäyttäytymisen aallonharjalla, tämä toki täydellisessä maailmassa. Vähempikin riittää, kunhan vain tuotat.

Youtube

YouTubessa sisällön optimointi hakuihin on tärkeää. Määrittelemällä videollesi oikeat sisällön kuvaukset, otsikot ja tunnisteet rakennat oikeaoppisen rakenteen hakualgoritmeja varten. Ne ovat tunnetusti avain menestykseen. Muista, että Youtube on maailman toiseksi suosituin hakukone.

Toinen iso asia on julkaisutiheys. Toisin sanoen julkaise kanavallasi sisältöä säännöllisesti. (mielellään vähintään yksi video viikossa)

Toiston avulla sitoutat tehokkaasti ihmisiä, jotka ovat katsoneet joitakin aikaisempia videoitasi. Eli he kuluttavat suuremmalla todennäköisyydellä sisältöjäsi säännöllisesti myös jatkossa.

Linkedin ja Instagram

Tilastojen mukaan LinkedIn ja Instagram antavat suurimman näkyvyyden ja toimivuuden sisältöön, jonka elinkaari on keskimäärin 21-24 tuntia. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että sinun tulisi tuottaa tavaraa päivittäin tilillesi.

Ihmiset suorittavat hakuja usein kerran vuorokaudessa näillä alustoilla. Hakutulosten kärkeen puolestaan kiilaavat viimeisten 24 tunnin aikana julkaistut postaukset, joten vuorokautta vanhemmat julkaisut eivät juurikaan näy LinkedIn- ja Instagram-käyttäjille. 

Monissa yhteyksissä mainitaankin, että sisällön tuottaminen 2-3 kertaa päivässä olisi ihanteellinen luku ollaksesi varma, että näyt säännöllisesti hauissa.

Facebook ja Twitter

Facebookilla ja Twitterillä on ylivoimaisesti lyhyin säilyvyys. Facebook-viestit kestävät 5 tuntia, kun taas Twitter-viestit ainoastaan 18 minuuttia. Näihin kanaviin lähetetään niin paljon sisältöä, että käyttäjän on todella taisteltava saadakseen näkyvyyttä. Tämä tarkoittaa postaamista 2-4 kertaa päivässä Facebookissa ja jopa 3-10 kertaa päivässä Twitterissä. Mitä enemmän kiinnostusta haluat, sitä enemmän sinun täytyy lähettää.

Tässä välissä on ehkä suotavaa ajatella, että esim. Twitterissä visertely on monella tapaa toimivampaa henkilöbrändinä, kuin vaikkapa yrityksenä. Käyttäjä voi luoda sisältöä yrityksen asioista, mutta se toimii paremmin henkilötilin alta.

Yhteenveto

Kuten jo aikaisemmin mainitsimme, kirjoituksemme sisältö on syytä miettiä eri kulmista, kuka siis julkaisee.

Joka tapauksessa kiinnittämällä huomiota siihen miten kauan sisältö toimii eri alustoilla opit ehkä ajattelemaan ja suunnittelemaan julkaisujasi paremmin. Kyseiset numerot ovat edelleenkin suuntaa antavia, mutta tarjotulla datalla ja tilastoilla saat kuitenkin uuden mallin mahdolliseen viestintääsi.

Ei siis välttämättä ole kovin hedelmällistä hioa ja miettiä kahden tunnin ajan sisältöä twitteriin, joka on pahimmassa tapauksessa ohitettu 18 minuutissa.

Vastaavasti 20 minuutin "sutaisu" blogikirjoitukseen, joka kestää kaksi vuotta, ei välttämättä ole hyvä suunnitelma. Kiinnitä siis huomiota siihen, missä ja miten sinun pitäisi viettää aikaa markkinointisi optimoimiseksi.

Viimeisenä ajatuksena edellä olevaan dataähkyyn toteamme vielä yksinkertaisen totuuden.

"Hyvä sisältö toimii aina."
2042 osumaa

Onko TV-mainonta kuollut?

Onko tv-mainonta kuollut?

Otsikko saattaa olla kenties hieman raflaava ja kysyen kärjistävä, mutta aihetta on varmasti syytä hieman mutustella ja avata hyvässä ja pahassa.

Jatka lukemista
2087 osumaa

Videomarkkinointi vuodelle 2019

Videomarkkinointi vuodelle 2019

Tässä kirjoituksessa voisimme hieman nopeasti sivuta, minkälaiset asiat ovat pinnalla videomarkkinoinnin saralla vuoden 2019 alkajaisiksi. Mitä seikkoja on siis syytä ottaa huomioon suunnitellessasi mahdollista strategiaasi.

Prosessi

Ennen kuin siirrymme muutamiin mielenkiintoisiin faktoihin, voisimme mutustella videomarkkinointia suuremmassa kuvassa. Eli, videomarkkinointisi on prosessi.

Se on yksi suurista ja tärkeistä avainsanoista. Videomarkkinointi on siis prosessi, ei projekti.

Ihmisillä on monesti hyvin vanhakantainen ajatusmalli siitä, miten videomarkkinointia olisi syytä rakentaa.

Video toimii parhaimmillaan, kuten mikä tahansa muukin markkinointi. Säännöllisenä kokonaisuutena. 

Se perinteinen yritysvideo, jonka tulisi tavoittaa rakenteen osalta kaikki sidosryhmät ei ole todellisuutta.
Ajatus siis siitä, että video esittelisi yrityksesi niille, jotka sitä eivät tunne ja samalla myös myisi tietyn tuotteen tai palvelun käyttäjälle X (nyt ja puolen vuoden päästä) eivät ole kovinkaan realistisia.

Videomarkkinointisi eri kanavissa

72% kuluttajista haluavat tavoittaa brändit ja yritykset eri somealustoilla. Ihmiset siis tuntuvat luottavan toimintaasi sitä enemmän, mitä useammissa kanavissa he törmäävät yrityksesi viestintään. Julkaise näistä lähtökohdista videosisältöäsi eri kanavissa, älä jätä tuotantoasi vaan yhden kanavan varaan.

Käytä markkinointiisi rahaa

Ilman rahankäyttöä markkinointisi on hyvin haasteellista. Toki orgaaninen markkinointi on edullista (lue ilmaista) ja hyödyttävää. Hyödyttävää tietysti siinä mielessä, että sisältösi näkyy ulospäin, valitettavasti vain hyvin harvalle.

Käytännössä kaikki sosiaalisen median alustat ovat enemmän tai vähemmän ilmaisia. Saat siis julkaisusi näkymään niissä ilman minkäänlaista rahan käyttöä. Valitettavasti kyseisten alustojen algoritmit pitävät huolen myös siitä, että ilmainen ei kauheasti näy, tai tavoita.

Onkin hassua, että yritys X käyttää vaikkapa yritysvideon tai videomarkkinoinnin tuottamiseen suhteellisen paljon rahaa, mutta ei kuitenkaan sen markkinointiin valmistumisen jälkeen. Ajatus on hieman sama, kuin tv-mainoksessa, joka rakennettaisiin isolla rahalla ja näytettäisiin tämän jälkeen vain sukulaisille tai kaveripiirille. Tulokset eivät olisi varmaankaan kovin mairittelevia?

Mitä rahankäyttöön tulee, niin markkinointikulut ovat sosiaalisen median alustoilla hyvin pieniä. Tarkoittaen, että pienelläkin rahapanostuksella tavoitetaan huomattavia määriä ihmisiä. Sitähän kaikki kuitenkin haluavat. Esimerkiksi 50-75€ viikkopanostus vaikkapa Facebookissa tavoittaa helposti useita tuhansia ihmisiä.

Tilastoja ja ennustuksia vuodelle 2019

Seuraavassa osastossa käymme läpi 7 kohtaa, jotka ovat mielestämme tärkeitä ja hyvin relevantteja ennustuksia vuodelle 2019. Ennustus on toki huono sana, koska monet näistä kohdista ovat jo monissa yrityksissä arkipäivää. 

Ennustus onkin enemmän sitä, että näistä listauksen kohdista tulee yhä useammalle iso osa toiminnallista arkea.

1. Videon ja haun väliset suhteet kasvavat entisestään.

Video ja SEO ovat jo nyt käsi kädessä vahvasti kulkeva pariskunta. Vuonna 2019 hakukoneet tulevat korostamaan entistä enemmän videota, kun kyse on orgaanisten hakutulosten sijoittamisesta.

Videon läsnäolo auttaa luonnollisesti jo nyt lisäämään sivustosi hakusijoittelua, mutta ennusteet kertovat, että sillä on vielä suurempi rooli seuraavassa Google-hakualgoritmin päivityksessä.

2. Live-videot, kuten esim. eri alustojen stories-osuudet kasvavat edelleen.

Snapchat oli ensimmäinen, joka lanseerasi Stories-videon videotoiminnoksi. Instagram ja Facebook tuottivat saman toiminnon rakenteeseensa vuoden 2016 lopulla.

Stories on saanut niin hyvän vastaanoton, että YouTube rakensi joulukuussa 2018 oman versionsa tarinoista sen vaikuttajayhteisölle.

Aika tulee näyttämään lanseeraako esim. Youtube stories-ominaisuuden kaikille käyttäjille, tai miten se tulee ylipäätään muuttamaan muotoaan. Sen toimivuus on joka tapauksessa testattu ja suuri.

3. Videomarkkinoinnin budjetit kasvavat

Tämän ei pitäisi olla kovinkaan suuri yllätys. Digitaalisen videon suosion kasvun myötä tuotemerkit kasvattavat ja lisäävät videomarkkinointibudjettejaan.

80% tuotemerkeistä lisäsivät videobudjettejaan vuonna 2018, ja videomainosten projektikohtaiset kulut kasvoivat puolestaan 53 prosenttia kahden viime vuoden aikana.

Myös uudet tavat tuottaa videota, kuten interaktiivinen video, 360-video ja muut videoformaatit osaltaan luovat korkeampia videokustannuksia ja vuonna 2019 onkin varmaa, että kokonaisbudjetit kasvavat melko dramaattisesti.

4. Yritykset luovat enemmän sisäistä videomarkkinontia

Tilastot osoittavat, että suuret ja pienet brändit ovat luoneet yhä enemmän videoita sisäiseen viestintään. Videot keskittyvät esimerkiksi tiimien kouluttamiseen ja kannustamiseen, tai yleisiksi opasvideoiksi yritysten työvaiheista, arvoista, säännöistä jne.

Nämä saattavat olla seuraavia suuria trendejä videon luomisessa. Esimerkisi suurista, maailmalla vaikuttavista yrityksistä Starbucks, IBM ja Wal-Martin kaltaiset tuotemerkit ovat jo tehneet pidemmän aikaa sisäistä videoviestintää.

Tähän peilaten voidaankin ennustaa, että pienet tuotemerkit ja startupit tulevat pian seuraamaan tätä trendiä toimivana kokonaisuutena.

5. Videotuotannon kokonaislaatu huonontuu

Emme puhu tässä kirjaimellisesti videon teknisestä laadusta, kuten esimerkiksi resoluutiosta ja muista määritelmistä - uudet älypuhelimethan on varustettu jo suhteellisen mielenvikaisilla taustamoottoreilla teknisten tietojen osalta.

Puhumme videon sisällön yleisestä laadusta. Ottaen huomioon, että kuka tahansa voi tehdä videon milloin tahansa ja missä tahansa, brändit ja yritykset alkavat tehdä vähemmän viihdyttäviä ja vähemmän informatiivisia videoita. Enemmän, halvemmalla ja itse.

Toisin sanoen yritykset ja brändit tulevat tuntemaan paineita julkaista jotain, mikä johtuu maailmanlaajuisen videoliikenteen valtaisasta kasvusta. Tämä taas tarkoittaa herkemmin sitä, että videoiden luomiseen tulee vähemmän ajatusta ja strategiaa. Vähän kuin koulujen pihapeleissä, kaikki juoksevat suurella sykkeellä pallon perässä.

Toisaalta tämä on isossa kuvassa myös hyvä asia - se merkitsee luovempaa, huomaavaisempaa ja laadukkaampaa videota. Mikäli siis kriteerinä on se videotuotanto, joka pomppaa esiin ja erottuu massasta. Laatu siis tulee korostumaan kokonaisuudessa.

6. Kuluttajien suhtautuminen videoihin jatkuu myönteisenä.

Hubspotin mukaan yli 50 prosenttia kuluttajista todella haluaa nähdä lisää videoita tuotemerkeistä.

Huolimatta videomainonnan tarjonnan ja sisältöpaljouden kasvusta ihmiset katsovat edelleen tuotemerkkien videoita, jakavat ja käyttävät suosikkisisältöjään ja edistävät niitä orgaanisesti.

7. Verkkokaupat tulevat lisäämään sivuilleen enemmän tuotevideoita.

Kuluttajat reagoivat enemmän videoon, kuin mihinkään muuhun sisältöön. Siksi sitoutuminen tuotesivuihin, joissa tuotemerkit selittävät tuotteen hyödyt, ominaisuudet ja vaikkapa hinnoittelun ovat tärkeässä roolissa.

Toisin sanoen jos kuluttajat eivät vietä tarpeeksi aikaa tuotesivulla, ei verkkokauppayrittäjä suurella todennäköisyydellä saavuta myyntiä. Siksi onkin odotettavissa, että tuotevideoita sisältävien tuotemerkkien ja tuotesivujen määrä kasvaa.

Loppuhölinä

Edellisessä oli läpikäytynä niitä asioita, jotka nousivat mielestämme suhteellisen merkittävinä kohtina videomarkkinointiin liittyen. Varmasti näistä kohdista ja aiemmista kirjoituksistamme käy ilmi, miten suuri merkitys videosisällön tuottamisella yrityksille on.

Kysymys ei ole enää siitä, kannattaako sitä tehdä, vaan miten ja kuinka usein.

PODCAST AIHEESTA: https://soundcloud.com/lowline-creative/markkinointi-yrityksille-videomarkkinointi-vuodelle-2019

1502 osumaa

40 syytä hankkia video!

40-syyta-hankkia-video

Tarvitset videota! Riippumatta siitä mitä blogia luet, jokainen markkinointikohde tuntuu kertovan sinulle saman faktan. Toisin sanoen sinun täytyy sisällyttää video markkinointistrategiaasi.

Jatka lukemista
2160 osumaa

Sisältömarkkinointi: Huumori ja tarina

kerro-tarina-rstudio-blogi

Kerro tarina, huumorilla tai ilman

Meiltä on kysytty useampaan otteeseen olemmeko yrityksenä tietoisesti valinneet huumorilinjan tarinankerronnassamme videopuolella?

Kysymys on ehkä omiin korviimme kuulostanut joskus hieman hassulta, koska humoristinen osasto edustaa vain hyvin pientä osuutta tuotannostamme.

Ehkä tästä pääsemme kuitenkin helposti bloggauksemme ytimeen. Huumori on tuottanut katselijassaan vahvoja tunteita ja siirtynyt selkeäksi muistijäljeksi toiminnastamme.

Omalta osaltamme olemme tyytyväisiä, että meidät muistetaan (ainakin joidenkin toimesta) onnistuneen huumorin viljelijänä, se on tunnetusti melko vaikea taiteenlaji. Tylsän tekeminen kun ei vaadi kauheasti.

Voisikin sanoa, että kaikkien muiden draaman kaarien hallinta on helpompaa, kun ymmärtää huumorin ja rytmityksen kerronnassa.

Koomikko voidaan nähdä monesti tekemässä vakuuttavaa draamaa, mutta draamanäyttelijästä leivotaan harvemmin komediapuolen osaajaa.

Yritämme siis sanoa, että ymmärtääkseen draamaa ja tunteiden kirjoa komiikka on avain.

Kaikki voivat käyttää huumoria viestinnässään

Mitä kerrontaan tulee, niin huumori on asia, jota kannattaa ehdottomasti harkita.

Aina voi löytyä yrityssektorilta muutama poikkeus, mutta todenäköisesti kaikilla yrityksillä ja tahoilla on mahdollisuus panostaa huumoriin omassa viestinnässään.

Huumorin valjastamisen vahvuus on siinä, että se on erittäin vahva keino sitouttaa ihmisiä.

Monesti yritykset ja yrittäjät tekevät virheen ajatellessaan, että on näyttäydyttävä ulospäin monimutkaisena infrastruktuurina, koska moni seikka oman yritysrakenteen toiminnassa puoltaa sitä.

Monimutkaisuus ei ole etu missään asiassa. Vai lukeeko joku joskus palveluiden sääntöjä, tai koottavien kokonaisuuksien käyttöohjeita?

Ihmiset tekevät päätökset

Vaikka toisin olisi helppo ajatella, yritykset eivät osta yrityksiltä, vaan ihmiset siellä takana.

Toisin sanoen joku tekee aina päätöksen kaupasta tai hankinnasta ja kyseessä on lähes poikkeuksetta yksittäinen henkilö.

LIstaa jatkaakseen blogeja lukevat ihmiset. Päätöksiä voi tehdä kenties hieman isompi ryhmä, mutta esim. sosiaalisessa mediassa yritämme tavoittaa aina yksittäisiä ihmisiä. Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn, Youtube jne. Yksittäisiä ihmisiä.

Viestintäsi voi olla lahja

Edelliseen pölinään liittyen toteammekin, että anna yleisölle ja yhteisöllesi lahja viihdyttämällä heitä. Tuota jotain, joka viihdyttää sinua itseäsi ja olet siihen tyytyväinen.

Sinun ei tarvitse pyytää viestinnällisesti tai markkinoinnillisesti mitään vastapalvelusta.
Voit ehkä lisätä julkaisun loppuun linkin blogiisi, tai ohjata käyttäjän tietylle sivulle sivustollasi.

Sisältöä voi tuottaa monella tavalla, mutta esim. viihdyttävän videon tuottaminen vaikkapa muutaman kerran vuodessa on erittäin suositeltava ratkaisu.

Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, että haluttu viesti jäisi kertomatta. Todennäköisesti vahvistat brändiäsi ja kaappaat matkaan mukaan muutaman uuden innokkaan.

Panosta tarinankertojaan

Etsi ihmisiä tai yhteistyökumppaneita, jotka osaavat kertoa tarinoita.

On täysin eri asia vaikkapa videotuotannossa kuvata asioita teknisesti hienosti/oikein, kuin kertoa tunteisiin menevää tarinaa.

Video on pelkkä kaunis kuori, jos se ei kerro tarinaa ja tuota tunnetta katselijalleen.

Esimerkiksi valokuvauspuolella Instagramista löytyy valtaisa määrä ihmisiä, jotka ottavat kuvia pelkästään kännykällä, mutta menevät silti heittämällä esim. ammattivalokuvaajien ohi kiinnostavuudessa, jaettavuudessa ja suosiossa.

Tarinankerronta ei ole kiinni välineistä, eikä kokemus tai raha koskaan takaa taitoa kertoa tarinaa vetoavasti.
Uskalla luottaa ja ottaa yhteyttä ihmisiin, joilla on tämä taito.

Anna heille tilaa kertoa tarina ja saatat yllättyä siitä, mihin lopputulokseen päädytään.

Tarinan arvo

Nyky-yhteiskunnassa, jossa kanavia on miljoona ja sisältöä saman verran, tarina nousee arvokkaaksi tekijäksi.

Mikäli pystyt olemaan yhteydessä ihmisiin tarinan avulla, luot satavarmasti lisäarvoa yhteisöösi ja tulevaisuuteen brändillesi.

Tarinasta tunnejäljen saanut ihminen ei välttämättä osta sillä hetkellä tuotettasi tai palveluasi, mutta hän suurella todennäköisyydellä kertoo yrityksestäsi eteenpäin ja muistaa yrityksesi.

Tarinan jakaminen ja kertominen muiden ihmisten avulla on aina suuri voitto sinulle ja yrityksellesi, sen saavuttaminen pakottamatta on yksi vaikempia asioita markkinoinnissa.

Sisällöntuotannon tehtävä ei ole kuitenkaan loppupeleissä myydä tuotetta, vaan arvoa. Tämä on myös huomattu yhä suuremmassa määrin yrityksissä.

1530 osumaa

Google ja video, viisaan valinta

google-videot-on-tehokas

Valitse video!

No niin, näinhän se on.
Google rakastaa videoita. Tiedätkö miksi?

Tässä muutamia syitä.

Video yrityksen sivuilla

Video esimerkiksi yrityksesi sivuilla on valtaisa etu.


Yksi syy edelliseen on siinä, että Google arvottaa (rankkaa) sivustosi korkeammalle, mikäli sisältösi seasta löytyy youtubevideo.

Loogisuus syntyy tässä tapauksessa siitä, että Google omistaa Youtuben. Rakenne on siinä mielessä nerokas.
Toisin sanoen Google on muovannut algoritmejaan niin, että videomuotoinen sisältö (ja sitä myöten sitä tarjoavat sivustot/yritykset) nousevat hakutuloksissa korkealle.

Yrityksesi löytyy jatkossa videosisällön ansiosta näin ollen huomattavasti korkeammalta kuin ne sivut, joiden tarjonnassa ei ole videosisältöä.

Google on siis maailman suosituin hakukone ja Youtube sijalla 2. Match made in heaven.

Tilastot

Maailmaan mahtuu valtava määrä erilaisia mielenkiintoisia mittauksia ja tilastoja.
Yksi vakuuttavimmista statistiikoista aiheeseemme liittyen on tiedonjyvänen siitä mahdollisuudesta, jonka sivustolle lisätty video tarjoaa.

Mahdollisuus päätyä googlen hakutuloksissa ensimmäiselle sivulle videosisällön ansiosta kasvaa 53-kertaisesti..!
Tämä on ilman muuta luku, jota kannattaa vakavasti miettiä.

Videon hyödyt

Hyödyt eivät jää pelkästään tähän.
Video auttaa edistämään SEO-tuloksia vahvasti ja kasvattaa satunnaisen kävijän sivustolla viettämää keskimääräistä aikaa.

Tämän lisäksi video auttaa auttaa lisäämään klikkausprosentteja ja on sisältönä huomattavasti jaetumpaa.
Tekstisisältöjä jaetaan sosiaalisessa mediassa hyvin harvoin, tai kynnys sen jakamiseen on huomattavasti korkeampi verrattuna videomuotoiseen.

Nämä edellä mainitut asiat vaikuttavat siis huimasti näkyvyyteesi Googlessa.
Ja tämän ansiosta video on uskomattoman arvokas tuote omistajalleen.

Mikäli siis haluat näkyä, ratkaisu on hyvin helppo. Valitse video.

1484 osumaa

Mikä on Instagram TV?

igtv-rstudio

Pähkinänkuoressa määriteltynä IGTV on sosiaalinen alusta, jossa videoita voidaan jakaa ja katsella. Mikä tekee siitä sitten niin erilaisen?

Jatka lukemista
1721 osumaa

Vertikaalivideo on tehokas

vertikaalivideo

Sitä ei valitettavasti voi kieltää, ihmiset käyttävät kännykkää ja tablettia joka paikassa. Kotona. Television ääressä. Matkustettaessa. Töissä. Lounastauoilla. Vessassa.

Jatka lukemista
1405 osumaa

Podcastien ihmeellinen maailma

Podcastien-ihmeellinen-maailma

Rakkaiden tilastojen mukaan suuri määrä ihmisiä on siirtynyt kuluttamaan podcasteja oikein railakkaasti muutaman viime vuoden aikana varsinkin vapaa-ajallaan. Monissa tapauksissa se on tapahtunut vahvasti muiden medioiden kustannuksella.

Jatka lukemista
1399 osumaa

10 yleistä virhettä logon suunnittelussa

10 yleistä virhettä logon suunnittelussa

Webin voima on nykyään valtaisa ja käyttäjiä luonnollisesti enemmän kuin koskaan.

Tästä syystä onkin äärimmäisen tärkeää, että yritys rakentaa itselleen vahvan yrityskuvan ja tuo ilmi ainutlaatuisen sanomansa selvästi.

Helpoin tapa yritykselle erottautua muista on sen logo.

Seuraavassa artikkelissa käydään läpi 10 yleistä virhettä, joita kannattaisi välttää, mikäli haluat luoda menestyksekkään, toimivan ja ammattimaisen yritystunnuksen.

 

Jatka lukemista
35959 osumaa

Yritysvideon kimpussa

lowline-kuvaa120_20180422-211727_1

Elokuun alkupuolella oli jälleen yhden kuvausprojektin vuoro, kun Lowlinen ryhmä pääsi tuottamaan Vaasan Kodinkonehuollolle erittäin mielekästä yritysvideota.

Kokonaisuudesta suunniteltiin huumoripitoinen ja paljon materiaalia muistikorteille tartuttanut rupeama saatiin purkkiin 4:n tunnin aikana!

Kokonaisuudessa oli useampi kuvauspaikka ja suhteellisen paljon myös ilmakuvauksia, mutta vanha sanonta ”hyvin suunniteltu on puoliksi tehty” toimii äärimmäisen hyvin juuri esim. videotuotannossa.  Odottelut jäävät näin ollen kaikilla osapuolilla minimiin ja projektiin osallistuvat tietävät mitä kuvataan, kuinka ja koska.

Ilmakuvausosuudet suoritettiin rauhallisella asuinalueella luonnollisesti turvallisuus huomioiden ja oli jälleen mukava huomata miten paljon kiinnostusta rauhallista pörinää pitävä kopterimme herätti ympäristössään. Varsinkin lapset olivat asiasta erittäin innostuneita!

Yhdellä naapuruston terasseista jopa otettiin kahvitauko ulkokattauksella, jolloin kopterin edesottamuksista saatiin todellakin kaikki irti!

Kuvauksissa esiintyjäosastolla nähtiin n. 6 henkilöä ja kaikkien osuudet sujuivat oikein jouhevasti. Suurkiitokset tietysti lahjakkaalle Jennille asiakasosuuksien suorittamisesta enemmän kuin mallikkaasti ja Kodinkonehuollon Jussi P:lle, joka hieman epävarmasta olostaan huolimatta klaarasi kokonaisuuden täydellisyyttä hipoen!

1301 osumaa

Ihanat naiset rannalla. Ja vähän miehiäkin.

rannalla1

Syyskuun lopussa (26.9 tarkalleen) nähtiin Vaasassa sekin erikoisuus, että rakastetulla Hietasaaren hiekkarannalla kuvattiin kesäistä rantakohtausta!

Lowlinen väki sai mainion ajatuksen muutamaa viikkoa aikaisemmin suorittaa jo lähes valmiiseen yritysvideoon vielä uusi osuus. Nimittäin äärimmäisen haastava rantaosuus!

Rantasession kuvaaminen syysaikaan ei ole tietysti itsestäänselvyys. Puusto puskee lehtivärissään kovasti kellertävää, sadetta riittää, tuuli kiusaa ja keli on kylmä kuin Aino-Kaisa Saarisen ja Virpi Sarasvuon välit arvokisoissa.

Siitä huolimatta haasteeseen olisi tartuttava! Tästä päätöksestä alkoikin hyvien kelien metsästys ja järkevien aikataulujen sovittaminen eri osapuolille.

Toisin sanoen rantahassuttelu olisi mahdollista kuvata ainoastaan muiden projektien ohella ja kuvauksessa esiintyvien henkilöiden kalentereita viilaamalla. Kohtaukseen kun toivottiin viiden (5) eri henkilön panosta, on ymmärrettävää ettei kaikille välttämättä sopisi samat ajoitukset.

Rantakohtauksen tärkein elementti oli aurinko ja se tuntui olevan kadoksissa huumorin lailla lähes kaikkina päivinä kuvauksia suunniteltaessa. Forecan ja muiden sääpalveluiden sovelluksia ahmittiin kuin hullu puuroa ja useana päivänä maku tahtoi kääntyä vahvasti happaman puolelle.

Syyskuun viimeiselle viikolle saimme kuitenkin varmaa vihjettä hyvästä säästä, jopa +18 astetta ja aurinkoa olisi tiedossa!

Kuvauspäiväksi päätettiin näin ollen viikon ensimmäinen päivä, tuo Karvisenkin vihaama maanantai. (..ja tosiaan syyskuun viimeinen viikko)

Alkuperäinen suunnitelma oli kokontua isolla ryhmällä Hietasaaren rannalle klo 12 päivällä, mutta sääpalveluiden optimistisista lupauksista huolimatta aamu valkeni täydellisen harmaana ja sumuisena. Niin sanottu ”Fifty shades of grey”.

Kuvausryhmämme järsi lyheneviä kynsiään koko aamun tuijotellen milloin kohti taivasta, milloin Forecan sivuja. Harmaata, ainoastaan harmaata! Näyttelijäpuolen aikataulut myös raksuttivat, osalla oli jo muut aikataulut odottamassa nurkan takana. Voi elämän karut kävyt!

Alunperin tuo jo edellä mainittu klo 12 oli sovittu tapaamisajaksi, mutta päätimme venyttää treffejä klo 13.30 asti. Foreca kun lupasi auringon varmuudella esittäytyvän klo 13 jälkeen. Klo 12 tuo ajatus tuntui aivan mielenvikaiselta, taivaalla oli hattaraa kuin Sirkus Sariolan näytöksessä konsanaan.

Projektimme whatsapp-ryhmässä oli myös jo vahvaa spekulaatiota päivän peruuttamisesta, mutta päätimme ottaa riskin ja kerroimme aikataulun pitävän! Kokoontuisimme siis rannalle! Epäilevät hymiöt ja peukutukset saattelivat matkaamme kohti Vaasan tunnetuinta rantaa.

Tällä kertaa päivä päättyi kuitenkin onnellisten tähtien alle. Vaasan Ylioppilasteatteri Rampista hälytetyt loistavat näyttelijät pääsivät toivotusti tulille, sillä klo 13 koko Vaasa peittyi aurinkoon..!

Ranta oli kuin keskikesältä ja ilma lämmin, loppujen lopuksi lähes koko taivas oli sininen muutamaa haituvaa lukuunottamatta.

Kuvaukset saatiin purkitettua runsaassa tunnissa ja kaikilla oli hymy herkässä lämpöisenä syyskuisena iltapäivänä.

Haasteita on siis monenlaisia!

Lopputulos alla.

 

2413 osumaa

RStudio, tuoreimmat uutiset