Videomarkkinoinnin tilastoja vuodelle 2020

Videomarkkinointi

Elämme mielenkiintoisia aikoja tätä kirjoitettaessa, eli maaliskuun loppupuolella 2020. Korona möyrii maailmalla ja tulevaisuus on hämärän peitossa monella alalla, sidosryhmällä ja markkinapaikalla.

Siitä huolimatta, unohdetaan hetkeksi myrskytuuli ulkona ja luodaan katsaus aikaan, jolloin asiat ovat todennäköisesti hieman normaalimmalla tolalla.

Toisin sanoen tarkastellaan aavistuksen videomarkkinoinnin lukuja vuodelle 2020. Mitä siis on mahdollista miettiä tällä hetkellä, tai kenties tulevina kuukausina. Alla 10 nopeata kohtaa takaraivoon talletettavaksi itse kullekin.

 

  1. 85% kaikista Internetin käyttäjistä katsoi online-videosisältöä kuukausittain vuonna 2019. Oli laite tai ruutukoko sitten mikä tahansa. Tämä tarkoittaa, että videosisällöstä tulee koko ajan yhä suositumpaa.

 

  1. 54% kuluttajista haluaa nähdä enemmän videosisältöä ​​tuotemerkistä tai yrityksestä, josta se on kiinnostunut tai seuraa. Tämä puolestaan osoittaa, että myös videosisällön kysyntä tulee kasvamaan JÄLLEEN KERRAN!

 

  1. 87% markkinoinnin ammattilaisista käyttää videota markkinointityökaluna. Yhä useammat yritykset sisällyttävät videosisällön osaksi digitaalista markkinointistrategiaansa.

 

  1. Video on kuluttajan suosikki sisältötyyppinä. Toisin sanoen videota kulutetaan eniten tuotemerkkien kohdalla sosiaalisessa mediassa. Ja jälleen voimme todeta edellisiin kohtiin viitaten, kuluttajat odottavat enemmän videosisältöä.

 

  1. 88% videomarkkinoijista on tyytyväisiä sosiaalisen median videomarkkinointityönsä ROI: hin. Eli lopputuotteeseen sijoitettuihin rahoihin ja mitä tämä prosessi on tuottanut myynnin osalta takaisin.

    Yritykset käyttävät videomarkkinointia liiketoimintansa parantamiseksi. Tähän sisältyy muun muassa myynnin kasvattaminen, tuotemerkkitietoisuuden lisääminen ja asiakkaidensa pitäminen ajan tasalla.

 

  1. Videomarkkinoijat saavat 66% enemmän ”liidejä” vuodessa. Tämä liidien lisääntynyt laatu voi johtua videosisällön tarjoaman koulutuksen laadusta.  (*Liidillä käsitetään yleensä potentiaalista asiakasta)

 

  1. Tavallinen käyttäjä viettää 88% enemmän aikaa verkkosivustolla, jossa on video. Tämä osoittaa, että videosisältö parantaa vahvasti sitoutumista verkkosivustoosi. LISÄÄ SIVUILLESI SIIS VIDEO!

 

  1. Kahdeksan käyttäjää kymmenestä (8/10) on ostanut ohjelmiston tai sovelluksen/appin katsottuaan tuotemerkin tarjoamaa videota. 

 

  1. Internetin käyttäjät kuluttivat viikossa 6 tuntia ja 50 minuuttia viikossa videoita verkossa katsellen vuonna 2019.

 

  1. Vuonna 2022 82% maailmanlaajuisesta Internet-liikenteestä tulee analyytikkojen mukaan videoiden suoratoistosta ja latauksista.

 

Kiitos, rakkaudesta tilastoihin. #sydän

  136 osumaa
136 osumaa

Dokumentaarinen hääkuvaus

Dokumentaarinen hääkuvaus, Vaasa

Heinäkuun viimeisenä viikonloppuna saimme kunnian taltioida ihania häitä, kun Rebecca ja Ludwig saivat toisensa astellessaan avioliiton auvoiseen satamaan.


Häät vietettiin Vaasassa 27.7.2019, jolloin koko maassa rikottiin varmasti hellerajoja kautta linjan. Iltapäivän hetkinä myös suomen aurinkoisimmassa kaupungissa oli varjossa peräti +32c..!

Tehtävänämme oli suorittaa dokumentaarinen hääkuvaus, eli taltioida hääpäivän tapahtumat aina aamun valmisteluista illan viimeisiin ohjelmanumeroihin asti.

Mitä tarkoittaa dokumentaarinen hääkuvaus?

Kuten äskeisessä osiossa jo hieman sivusimmekin aihetta, dokumentaarisen hääkuvauksen keskeisenä ajatuksena on kuvata kaikki hääpäivän tilanteet aitoina ja juuri tapahtumahetkellä.

Kokonaisuuteen kuuluu lähes poikkeuksetta päivän dokumentoinnin lisäksi itse vihkiparin hääpotrettien kuvaaminen.

Kenties normaalista rutiinista poiketen, suoritimme edellä mainittujen lisäksi myös videotaltioinnin juhlapäivästä, eli pysäytettyjen hetkien rinnalle tuotimme tunnelmallisen fiilisvideon hääpäivästä.

Yhdellä kuvaajalla tämä olisi käytännössä ollut mahdotonta, mutta kuvauksissa luovimme kahden miehen voimin, kun Rami ja Jussi ottivat vastuun päivän tuotannosta.

Valokuvaus ja videointi kokemuksena

Häiden dokumentaarinen kuvaus valokuvien ja videon osalta oli meille ensimmäinen laatuaan. Toisin sanoen hääjuhlia on kuvattu toimestamme  ennenkin, mutta olemme tuottaneet yleensä näistä vain toisen. (..joko valokuvauksen tai videon)

Kokonaisuuden yhdistäminen oli hieno kokemus ja toiveissa olisikin saada rakentaa kokonainen kuvauspaketti hääpariskunnille myös tulevaisuudessa.

On luonnollisesti suuri kunnia aina saada taltioida hääparin yksi elämänkaaren tärkeimmistä päivistä, mutta kummankin osa-alueen yhdistämällä hääjuhla on mahdollista ikuistaa mahdollisimman laadukkaasti ja tarkasti.

Tätä ei varmasti yksikään pariskunta tule katumaan.

Valokuvaus ja video antavat kaksi erilaista maailmaa ja kokemusta. Kummatkin vahvoja ja tärkeitä tarinallisesti.

Kuvaajien näkökulma

Pikaisesti vielä omaa vinkkeliämme peilaten pystyimme keskustelemaan paljon keskenämme esim. linssivaihtoehdoista, kuvakulmista, spontaaneista kuvausajatuksista ja olemaan toisen apuna vaikkapa kiireen keskellä.

Suoritimme myös päivän aikana ilmakuvausta ja näillä hetkillä ylimääräiset silmäparit ovat aina paikallaan.

Kuvauspäivä vaatii kuvaajan osalta aina paljon ohjeistusta ja kommunikaatiota vieraiden kanssa ja näin ollen viestintäkin helpottuu tuplamiehityksellä. Paljon siis hyödyllisiä asioita pienissä puroissa.

Kuvausten suunnittelu

Itse hääpäivälle saimme suhteellisen vapaat kädet tietysti hetkessä tapahtuvan dokumentoinnin osalta, mutta hääparilla oli paljon ajatuksia itse hääpotreteista ja erilaisista kuvakulmista esim. kirkkoon liittyen.

Tämä helpotti myös omaa tekemistämme ja etukäteen toimitetun kuvakartan avulla saimme nopeutettua monta asiaa itse hääpäivän aikana, jossa tietysti kiirettä ja aikatauluja riittää.

Loppuajatuksia

Kuvaajan kannalta hääpäivässä on aina olemassa tietty paine ja jännitysmomentti. Kyseessä on kahden (ja tietysti monen muunkin) ihmisen yksi elämän tärkeimmistä päivistä, jossa ei ole tietysti varaa kauheasti töpeksiä.

Tilanteita kirkossa tai vaikkapa juhlapaikalla on paha lähteä lavastamaan uudelleen, jos jokin menee mönkään. Ja se mahdollisuushan on aina olemassa, joka muuta väittää - valehtelee.

Kahden kuvaajan voimin tässäkin todennäköisyydet ongelmien suhteen pienenevät, kun kaksi (lue useampi) kameraa toimii luotettavammin kuin yksi.

Kenties tietty paine vähenee myös hääpariskunnan harteilta, kun vähintään kaksi linssiä vilahtelee taajaan ympärillä.

Hääpäivän yhteenveto

Mitä tulee itse hääpäivään, se oli äärimmäisen hauska, iloinen ja täynnä rakkautta. Hääjuhlat eroavat täysin kaikesta muusta kuvaamisesta niiden poikkeuksellisen iloisen ja positiivisen, suorastaan maagisen tunnelman ansiosta.

Rebeccan ja Ludwigin juhlapäivä ei tehnyt poikkeusta. Kiitos, että saimme olla osa sitä. Ja kiitos, että teitte päivästämme rennon ja mukavan.

Onnea ja pitkää liittoa, toivottavasti alla olevalta videolta ja päivän kuvista välittyy kaikille muillekin se aitous ja lämpö, jota saimme 27.7.2019 todistaa.

Emmekä tarkoita nyt hellettä.❤

HÄÄPÄIVÄN VIDEO:

  262 osumaa
Merkitty asiasanoilla:
262 osumaa

Yritysten kuvapankkikuvat

Yritysten kuvapankkikuvat

Heinäkuun alkupuolella käväisimme varsin monipuolisella ja mielekkäällä kuvausmatkalla, kun tuotimme Lepplaxissa majapaikkaansa pitävälle Sundströmin perheyritykselle laajan media-arkiston.

Jatka lukemista
  626 osumaa
626 osumaa

Video ja LinkedIn

Video ja LinkedIn

Olemme vannoutuneita tilastojen tutkijoita, joten rikastutamme jälleen kerran lukijoidemme elämää muutamilla mielenkiintoisilla faktoilla. Tällä kertaa syvennymme hieman yhteisöpalvelu LinkedIniin, tuohon työelämän Facebookiin.

Jatka lukemista
  429 osumaa
429 osumaa

Miten kauan sisältösi toimii sosiaalisessa mediassa ja internetissä?

Miten kauan sisältösi toimii sosiaalisessa mediassa ja internetissä?

Törmäsimme internetin syövereissä mielenkiintoiseen infograafiin, jonka pohjalta ajattelimme kirjoittaa muutamia rivejä sisällön toimivuudesta ja näkyvyydestä ari alustoilla.

Seuraavaan sisältöön saa suhtautua luonnollisesti varauksella ja kyseenalaistaen, mutta ympäripyöreät suuntaviivat ovat varmasti lähellä totuutta. Miten kauan siis käyttäjän tuottama sisältö sosiaalisessa mediassa ja internetissä saa huomiota ja toimii kohtuullisella tasolla?

Lukijalle myös huomioksi, kokonaisuutta kannattaa tarkastella eri kulmista. Onko kanavan käyttäjänä/julkaisijana esimerkiksi yritys tai yksityishenkilö/henkilöbrändi.

Noh, tästä saatte joka tapauksessa mutusteltavaa.

Sosiaalisen median kiinnostavia numeroita

Vanha kunnon blogipostaus kestää ajan hammasta kaksi vuotta, Pinterest-viesti on voimassa 4 kuukautta.

YouTube-videot tavoittavat käyttäjän huomion keskimäärin 20 + päivää, LinkedIn-viesti on puolestaan toimiva n. 24 tuntia.

Instagram-viesti näkyy syötteissä hyvin 21 tunnin ajan, Facebookissa huomiota on odotettavissa puolestaan 5 tuntia. Kaiken ymmärryksen pyyhkii viserrys, jonka näkyvyys Twitterissä on noin 18 minuuttia..!

Kuten huomaatte, ajan vaihteluissa on valtavat erot eri alustoilla. Oli luvuista mitä mieltä tahansa, tämä on samalla oiva havainnollistaminen julkaisutiheydestä, jota käyttäjän olisi hyvä noudattaa eri tyyppisiä sisältöjä varten. Samalla se asettaa raamit myös ajankäytölle, jonka käyttäjän pitäisi ottaa huomioon itse julkaisun suunnittelussa.

 

Blogipostaukset

Otetaan esimerkiksi perinteinen blogiviesti. Maaginen luku tässä yhteydessä oli toimivuuden suhteen kaksi vuotta. Lukuna tämä on tietysti äärimmäisen mukava fakta, koska edellä mainittu on uudelleenkäytettävää sisältöä.

Mikäli kuitenkin haluat tehdä siitä erityisen arvokasta ja kestävää, sinun täytyy laittaa aikaa ja vaivaa sen luomiseen. Perehtyä, punnita, tarkistaa ja muokata. Vuodattaa hieman hikeä ja kyyneleitä. Älä siis kerää sisältöäsi missään nimessä hätäisesti kokoon.

Muista myös luoda blogipostauksia säännöllisin väliajoin niin, että sinulla on parhaimmillaan varasto, josta tarvittaessa valita. 1-2 blogipostausta viikossa olisi ihanteellinen tapa pysyä tekemisen ja hakukäyttäytymisen aallonharjalla, tämä toki täydellisessä maailmassa. Vähempikin riittää, kunhan vain tuotat.

Youtube

YouTubessa sisällön optimointi hakuihin on tärkeää. Määrittelemällä videollesi oikeat sisällön kuvaukset, otsikot ja tunnisteet rakennat oikeaoppisen rakenteen hakualgoritmeja varten. Ne ovat tunnetusti avain menestykseen. Muista, että Youtube on maailman toiseksi suosituin hakukone.

Toinen iso asia on julkaisutiheys. Toisin sanoen julkaise kanavallasi sisältöä säännöllisesti. (mielellään vähintään yksi video viikossa)

Toiston avulla sitoutat tehokkaasti ihmisiä, jotka ovat katsoneet joitakin aikaisempia videoitasi. Eli he kuluttavat suuremmalla todennäköisyydellä sisältöjäsi säännöllisesti myös jatkossa.

Linkedin ja Instagram

Tilastojen mukaan LinkedIn ja Instagram antavat suurimman näkyvyyden ja toimivuuden sisältöön, jonka elinkaari on keskimäärin 21-24 tuntia. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että sinun tulisi tuottaa tavaraa päivittäin tilillesi.

Ihmiset suorittavat hakuja usein kerran vuorokaudessa näillä alustoilla. Hakutulosten kärkeen puolestaan kiilaavat viimeisten 24 tunnin aikana julkaistut postaukset, joten vuorokautta vanhemmat julkaisut eivät juurikaan näy LinkedIn- ja Instagram-käyttäjille. 

Monissa yhteyksissä mainitaankin, että sisällön tuottaminen 2-3 kertaa päivässä olisi ihanteellinen luku ollaksesi varma, että näyt säännöllisesti hauissa.

Facebook ja Twitter

Facebookilla ja Twitterillä on ylivoimaisesti lyhyin säilyvyys. Facebook-viestit kestävät 5 tuntia, kun taas Twitter-viestit ainoastaan 18 minuuttia. Näihin kanaviin lähetetään niin paljon sisältöä, että käyttäjän on todella taisteltava saadakseen näkyvyyttä. Tämä tarkoittaa postaamista 2-4 kertaa päivässä Facebookissa ja jopa 3-10 kertaa päivässä Twitterissä. Mitä enemmän kiinnostusta haluat, sitä enemmän sinun täytyy lähettää.

Tässä välissä on ehkä suotavaa ajatella, että esim. Twitterissä visertely on monella tapaa toimivampaa henkilöbrändinä, kuin vaikkapa yrityksenä. Käyttäjä voi luoda sisältöä yrityksen asioista, mutta se toimii paremmin henkilötilin alta.

Yhteenveto

Kuten jo aikaisemmin mainitsimme, kirjoituksemme sisältö on syytä miettiä eri kulmista, kuka siis julkaisee.

Joka tapauksessa kiinnittämällä huomiota siihen miten kauan sisältö toimii eri alustoilla opit ehkä ajattelemaan ja suunnittelemaan julkaisujasi paremmin. Kyseiset numerot ovat edelleenkin suuntaa antavia, mutta tarjotulla datalla ja tilastoilla saat kuitenkin uuden mallin mahdolliseen viestintääsi.

Ei siis välttämättä ole kovin hedelmällistä hioa ja miettiä kahden tunnin ajan sisältöä twitteriin, joka on pahimmassa tapauksessa ohitettu 18 minuutissa.

Vastaavasti 20 minuutin "sutaisu" blogikirjoitukseen, joka kestää kaksi vuotta, ei välttämättä ole hyvä suunnitelma. Kiinnitä siis huomiota siihen, missä ja miten sinun pitäisi viettää aikaa markkinointisi optimoimiseksi.

Viimeisenä ajatuksena edellä olevaan dataähkyyn toteamme vielä yksinkertaisen totuuden.

"Hyvä sisältö toimii aina."
  1278 osumaa
1278 osumaa

Videomarkkinointi vuodelle 2019

Videomarkkinointi vuodelle 2019

Tässä kirjoituksessa voisimme hieman nopeasti sivuta, minkälaiset asiat ovat pinnalla videomarkkinoinnin saralla vuoden 2019 alkajaisiksi. Mitä seikkoja on siis syytä ottaa huomioon suunnitellessasi mahdollista strategiaasi.

Prosessi

Ennen kuin siirrymme muutamiin mielenkiintoisiin faktoihin, voisimme mutustella videomarkkinointia suuremmassa kuvassa. Eli, videomarkkinointisi on prosessi.

Se on yksi suurista ja tärkeistä avainsanoista. Videomarkkinointi on siis prosessi, ei projekti.

Ihmisillä on monesti hyvin vanhakantainen ajatusmalli siitä, miten videomarkkinointia olisi syytä rakentaa.

Video toimii parhaimmillaan, kuten mikä tahansa muukin markkinointi. Säännöllisenä kokonaisuutena. 

Se perinteinen yritysvideo, jonka tulisi tavoittaa rakenteen osalta kaikki sidosryhmät ei ole todellisuutta.
Ajatus siis siitä, että video esittelisi yrityksesi niille, jotka sitä eivät tunne ja samalla myös myisi tietyn tuotteen tai palvelun käyttäjälle X (nyt ja puolen vuoden päästä) eivät ole kovinkaan realistisia.

Videomarkkinointisi eri kanavissa

72% kuluttajista haluavat tavoittaa brändit ja yritykset eri somealustoilla. Ihmiset siis tuntuvat luottavan toimintaasi sitä enemmän, mitä useammissa kanavissa he törmäävät yrityksesi viestintään. Julkaise näistä lähtökohdista videosisältöäsi eri kanavissa, älä jätä tuotantoasi vaan yhden kanavan varaan.

Käytä markkinointiisi rahaa

Ilman rahankäyttöä markkinointisi on hyvin haasteellista. Toki orgaaninen markkinointi on edullista (lue ilmaista) ja hyödyttävää. Hyödyttävää tietysti siinä mielessä, että sisältösi näkyy ulospäin, valitettavasti vain hyvin harvalle.

Käytännössä kaikki sosiaalisen median alustat ovat enemmän tai vähemmän ilmaisia. Saat siis julkaisusi näkymään niissä ilman minkäänlaista rahan käyttöä. Valitettavasti kyseisten alustojen algoritmit pitävät huolen myös siitä, että ilmainen ei kauheasti näy, tai tavoita.

Onkin hassua, että yritys X käyttää vaikkapa yritysvideon tai videomarkkinoinnin tuottamiseen suhteellisen paljon rahaa, mutta ei kuitenkaan sen markkinointiin valmistumisen jälkeen. Ajatus on hieman sama, kuin tv-mainoksessa, joka rakennettaisiin isolla rahalla ja näytettäisiin tämän jälkeen vain sukulaisille tai kaveripiirille. Tulokset eivät olisi varmaankaan kovin mairittelevia?

Mitä rahankäyttöön tulee, niin markkinointikulut ovat sosiaalisen median alustoilla hyvin pieniä. Tarkoittaen, että pienelläkin rahapanostuksella tavoitetaan huomattavia määriä ihmisiä. Sitähän kaikki kuitenkin haluavat. Esimerkiksi 50-75€ viikkopanostus vaikkapa Facebookissa tavoittaa helposti useita tuhansia ihmisiä.

Tilastoja ja ennustuksia vuodelle 2019

Seuraavassa osastossa käymme läpi 7 kohtaa, jotka ovat mielestämme tärkeitä ja hyvin relevantteja ennustuksia vuodelle 2019. Ennustus on toki huono sana, koska monet näistä kohdista ovat jo monissa yrityksissä arkipäivää. 

Ennustus onkin enemmän sitä, että näistä listauksen kohdista tulee yhä useammalle iso osa toiminnallista arkea.

1. Videon ja haun väliset suhteet kasvavat entisestään.

Video ja SEO ovat jo nyt käsi kädessä vahvasti kulkeva pariskunta. Vuonna 2019 hakukoneet tulevat korostamaan entistä enemmän videota, kun kyse on orgaanisten hakutulosten sijoittamisesta.

Videon läsnäolo auttaa luonnollisesti jo nyt lisäämään sivustosi hakusijoittelua, mutta ennusteet kertovat, että sillä on vielä suurempi rooli seuraavassa Google-hakualgoritmin päivityksessä.

2. Live-videot, kuten esim. eri alustojen stories-osuudet kasvavat edelleen.

Snapchat oli ensimmäinen, joka lanseerasi Stories-videon videotoiminnoksi. Instagram ja Facebook tuottivat saman toiminnon rakenteeseensa vuoden 2016 lopulla.

Stories on saanut niin hyvän vastaanoton, että YouTube rakensi joulukuussa 2018 oman versionsa tarinoista sen vaikuttajayhteisölle.

Aika tulee näyttämään lanseeraako esim. Youtube stories-ominaisuuden kaikille käyttäjille, tai miten se tulee ylipäätään muuttamaan muotoaan. Sen toimivuus on joka tapauksessa testattu ja suuri.

3. Videomarkkinoinnin budjetit kasvavat

Tämän ei pitäisi olla kovinkaan suuri yllätys. Digitaalisen videon suosion kasvun myötä tuotemerkit kasvattavat ja lisäävät videomarkkinointibudjettejaan.

80% tuotemerkeistä lisäsivät videobudjettejaan vuonna 2018, ja videomainosten projektikohtaiset kulut kasvoivat puolestaan 53 prosenttia kahden viime vuoden aikana.

Myös uudet tavat tuottaa videota, kuten interaktiivinen video, 360-video ja muut videoformaatit osaltaan luovat korkeampia videokustannuksia ja vuonna 2019 onkin varmaa, että kokonaisbudjetit kasvavat melko dramaattisesti.

4. Yritykset luovat enemmän sisäistä videomarkkinontia

Tilastot osoittavat, että suuret ja pienet brändit ovat luoneet yhä enemmän videoita sisäiseen viestintään. Videot keskittyvät esimerkiksi tiimien kouluttamiseen ja kannustamiseen, tai yleisiksi opasvideoiksi yritysten työvaiheista, arvoista, säännöistä jne.

Nämä saattavat olla seuraavia suuria trendejä videon luomisessa. Esimerkisi suurista, maailmalla vaikuttavista yrityksistä Starbucks, IBM ja Wal-Martin kaltaiset tuotemerkit ovat jo tehneet pidemmän aikaa sisäistä videoviestintää.

Tähän peilaten voidaankin ennustaa, että pienet tuotemerkit ja startupit tulevat pian seuraamaan tätä trendiä toimivana kokonaisuutena.

5. Videotuotannon kokonaislaatu huonontuu

Emme puhu tässä kirjaimellisesti videon teknisestä laadusta, kuten esimerkiksi resoluutiosta ja muista määritelmistä - uudet älypuhelimethan on varustettu jo suhteellisen mielenvikaisilla taustamoottoreilla teknisten tietojen osalta.

Puhumme videon sisällön yleisestä laadusta. Ottaen huomioon, että kuka tahansa voi tehdä videon milloin tahansa ja missä tahansa, brändit ja yritykset alkavat tehdä vähemmän viihdyttäviä ja vähemmän informatiivisia videoita. Enemmän, halvemmalla ja itse.

Toisin sanoen yritykset ja brändit tulevat tuntemaan paineita julkaista jotain, mikä johtuu maailmanlaajuisen videoliikenteen valtaisasta kasvusta. Tämä taas tarkoittaa herkemmin sitä, että videoiden luomiseen tulee vähemmän ajatusta ja strategiaa. Vähän kuin koulujen pihapeleissä, kaikki juoksevat suurella sykkeellä pallon perässä.

Toisaalta tämä on isossa kuvassa myös hyvä asia - se merkitsee luovempaa, huomaavaisempaa ja laadukkaampaa videota. Mikäli siis kriteerinä on se videotuotanto, joka pomppaa esiin ja erottuu massasta. Laatu siis tulee korostumaan kokonaisuudessa.

6. Kuluttajien suhtautuminen videoihin jatkuu myönteisenä.

Hubspotin mukaan yli 50 prosenttia kuluttajista todella haluaa nähdä lisää videoita tuotemerkeistä.

Huolimatta videomainonnan tarjonnan ja sisältöpaljouden kasvusta ihmiset katsovat edelleen tuotemerkkien videoita, jakavat ja käyttävät suosikkisisältöjään ja edistävät niitä orgaanisesti.

7. Verkkokaupat tulevat lisäämään sivuilleen enemmän tuotevideoita.

Kuluttajat reagoivat enemmän videoon, kuin mihinkään muuhun sisältöön. Siksi sitoutuminen tuotesivuihin, joissa tuotemerkit selittävät tuotteen hyödyt, ominaisuudet ja vaikkapa hinnoittelun ovat tärkeässä roolissa.

Toisin sanoen jos kuluttajat eivät vietä tarpeeksi aikaa tuotesivulla, ei verkkokauppayrittäjä suurella todennäköisyydellä saavuta myyntiä. Siksi onkin odotettavissa, että tuotevideoita sisältävien tuotemerkkien ja tuotesivujen määrä kasvaa.

Loppuhölinä

Edellisessä oli läpikäytynä niitä asioita, jotka nousivat mielestämme suhteellisen merkittävinä kohtina videomarkkinointiin liittyen. Varmasti näistä kohdista ja aiemmista kirjoituksistamme käy ilmi, miten suuri merkitys videosisällön tuottamisella yrityksille on.

Kysymys ei ole enää siitä, kannattaako sitä tehdä, vaan miten ja kuinka usein.

PODCAST AIHEESTA: https://soundcloud.com/lowline-creative/markkinointi-yrityksille-videomarkkinointi-vuodelle-2019

  648 osumaa
648 osumaa

Onko TV-mainonta kuollut?

Onko tv-mainonta kuollut?

Otsikko saattaa olla kenties hieman raflaava ja kysyen kärjistävä, mutta aihetta on varmasti syytä hieman mutustella ja avata hyvässä ja pahassa.

Jatka lukemista
  894 osumaa
894 osumaa

Podcastien ihmeellinen maailma

Podcastien-ihmeellinen-maailma

Rakkaiden tilastojen mukaan suuri määrä ihmisiä on siirtynyt kuluttamaan podcasteja oikein railakkaasti muutaman viime vuoden aikana varsinkin vapaa-ajallaan. Monissa tapauksissa se on tapahtunut vahvasti muiden medioiden kustannuksella.

Jatka lukemista
  604 osumaa
604 osumaa

Vertikaalivideo on tehokas

vertikaalivideo

Sitä ei valitettavasti voi kieltää, ihmiset käyttävät kännykkää ja tablettia joka paikassa. Kotona. Television ääressä. Matkustettaessa. Töissä. Lounastauoilla. Vessassa.

Jatka lukemista
  602 osumaa
602 osumaa

Mikä on Instagram TV?

igtv-rstudio

Pähkinänkuoressa määriteltynä IGTV on sosiaalinen alusta, jossa videoita voidaan jakaa ja katsella. Mikä tekee siitä sitten niin erilaisen?

Jatka lukemista
  868 osumaa
868 osumaa

Google ja video, viisaan valinta

google-videot-on-tehokas

Valitse video!

No niin, näinhän se on.
Google rakastaa videoita. Tiedätkö miksi?

Tässä muutamia syitä.

Video yrityksen sivuilla

Video esimerkiksi yrityksesi sivuilla on valtaisa etu.


Yksi syy edelliseen on siinä, että Google arvottaa (rankkaa) sivustosi korkeammalle, mikäli sisältösi seasta löytyy youtubevideo.

Loogisuus syntyy tässä tapauksessa siitä, että Google omistaa Youtuben. Rakenne on siinä mielessä nerokas.
Toisin sanoen Google on muovannut algoritmejaan niin, että videomuotoinen sisältö (ja sitä myöten sitä tarjoavat sivustot/yritykset) nousevat hakutuloksissa korkealle.

Yrityksesi löytyy jatkossa videosisällön ansiosta näin ollen huomattavasti korkeammalta kuin ne sivut, joiden tarjonnassa ei ole videosisältöä.

Google on siis maailman suosituin hakukone ja Youtube sijalla 2. Match made in heaven.

Tilastot

Maailmaan mahtuu valtava määrä erilaisia mielenkiintoisia mittauksia ja tilastoja.
Yksi vakuuttavimmista statistiikoista aiheeseemme liittyen on tiedonjyvänen siitä mahdollisuudesta, jonka sivustolle lisätty video tarjoaa.

Mahdollisuus päätyä googlen hakutuloksissa ensimmäiselle sivulle videosisällön ansiosta kasvaa 53-kertaisesti..!
Tämä on ilman muuta luku, jota kannattaa vakavasti miettiä.

Videon hyödyt

Hyödyt eivät jää pelkästään tähän.
Video auttaa edistämään SEO-tuloksia vahvasti ja kasvattaa satunnaisen kävijän sivustolla viettämää keskimääräistä aikaa.

Tämän lisäksi video auttaa auttaa lisäämään klikkausprosentteja ja on sisältönä huomattavasti jaetumpaa.
Tekstisisältöjä jaetaan sosiaalisessa mediassa hyvin harvoin, tai kynnys sen jakamiseen on huomattavasti korkeampi verrattuna videomuotoiseen.

Nämä edellä mainitut asiat vaikuttavat siis huimasti näkyvyyteesi Googlessa.
Ja tämän ansiosta video on uskomattoman arvokas tuote omistajalleen.

Mikäli siis haluat näkyä, ratkaisu on hyvin helppo. Valitse video.

  672 osumaa
672 osumaa

Sisältömarkkinointi: Huumori ja tarina

kerro-tarina-rstudio-blogi

Kerro tarina, huumorilla tai ilman

Meiltä on kysytty useampaan otteeseen olemmeko yrityksenä tietoisesti valinneet huumorilinjan tarinankerronnassamme videopuolella?

Kysymys on ehkä omiin korviimme kuulostanut joskus hieman hassulta, koska humoristinen osasto edustaa vain hyvin pientä osuutta tuotannostamme.

Ehkä tästä pääsemme kuitenkin helposti bloggauksemme ytimeen. Huumori on tuottanut katselijassaan vahvoja tunteita ja siirtynyt selkeäksi muistijäljeksi toiminnastamme.

Omalta osaltamme olemme tyytyväisiä, että meidät muistetaan (ainakin joidenkin toimesta) onnistuneen huumorin viljelijänä, se on tunnetusti melko vaikea taiteenlaji. Tylsän tekeminen kun ei vaadi kauheasti.

Voisikin sanoa, että kaikkien muiden draaman kaarien hallinta on helpompaa, kun ymmärtää huumorin ja rytmityksen kerronnassa.

Koomikko voidaan nähdä monesti tekemässä vakuuttavaa draamaa, mutta draamanäyttelijästä leivotaan harvemmin komediapuolen osaajaa.

Yritämme siis sanoa, että ymmärtääkseen draamaa ja tunteiden kirjoa komiikka on avain.

Kaikki voivat käyttää huumoria viestinnässään

Mitä kerrontaan tulee, niin huumori on asia, jota kannattaa ehdottomasti harkita.

Aina voi löytyä yrityssektorilta muutama poikkeus, mutta todenäköisesti kaikilla yrityksillä ja tahoilla on mahdollisuus panostaa huumoriin omassa viestinnässään.

Huumorin valjastamisen vahvuus on siinä, että se on erittäin vahva keino sitouttaa ihmisiä.

Monesti yritykset ja yrittäjät tekevät virheen ajatellessaan, että on näyttäydyttävä ulospäin monimutkaisena infrastruktuurina, koska moni seikka oman yritysrakenteen toiminnassa puoltaa sitä.

Monimutkaisuus ei ole etu missään asiassa. Vai lukeeko joku joskus palveluiden sääntöjä, tai koottavien kokonaisuuksien käyttöohjeita?

Ihmiset tekevät päätökset

Vaikka toisin olisi helppo ajatella, yritykset eivät osta yrityksiltä, vaan ihmiset siellä takana.

Toisin sanoen joku tekee aina päätöksen kaupasta tai hankinnasta ja kyseessä on lähes poikkeuksetta yksittäinen henkilö.

LIstaa jatkaakseen blogeja lukevat ihmiset. Päätöksiä voi tehdä kenties hieman isompi ryhmä, mutta esim. sosiaalisessa mediassa yritämme tavoittaa aina yksittäisiä ihmisiä. Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn, Youtube jne. Yksittäisiä ihmisiä.

Viestintäsi voi olla lahja

Edelliseen pölinään liittyen toteammekin, että anna yleisölle ja yhteisöllesi lahja viihdyttämällä heitä. Tuota jotain, joka viihdyttää sinua itseäsi ja olet siihen tyytyväinen.

Sinun ei tarvitse pyytää viestinnällisesti tai markkinoinnillisesti mitään vastapalvelusta.
Voit ehkä lisätä julkaisun loppuun linkin blogiisi, tai ohjata käyttäjän tietylle sivulle sivustollasi.

Sisältöä voi tuottaa monella tavalla, mutta esim. viihdyttävän videon tuottaminen vaikkapa muutaman kerran vuodessa on erittäin suositeltava ratkaisu.

Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, että haluttu viesti jäisi kertomatta. Todennäköisesti vahvistat brändiäsi ja kaappaat matkaan mukaan muutaman uuden innokkaan.

Panosta tarinankertojaan

Etsi ihmisiä tai yhteistyökumppaneita, jotka osaavat kertoa tarinoita.

On täysin eri asia vaikkapa videotuotannossa kuvata asioita teknisesti hienosti/oikein, kuin kertoa tunteisiin menevää tarinaa.

Video on pelkkä kaunis kuori, jos se ei kerro tarinaa ja tuota tunnetta katselijalleen.

Esimerkiksi valokuvauspuolella Instagramista löytyy valtaisa määrä ihmisiä, jotka ottavat kuvia pelkästään kännykällä, mutta menevät silti heittämällä esim. ammattivalokuvaajien ohi kiinnostavuudessa, jaettavuudessa ja suosiossa.

Tarinankerronta ei ole kiinni välineistä, eikä kokemus tai raha koskaan takaa taitoa kertoa tarinaa vetoavasti.
Uskalla luottaa ja ottaa yhteyttä ihmisiin, joilla on tämä taito.

Anna heille tilaa kertoa tarina ja saatat yllättyä siitä, mihin lopputulokseen päädytään.

Tarinan arvo

Nyky-yhteiskunnassa, jossa kanavia on miljoona ja sisältöä saman verran, tarina nousee arvokkaaksi tekijäksi.

Mikäli pystyt olemaan yhteydessä ihmisiin tarinan avulla, luot satavarmasti lisäarvoa yhteisöösi ja tulevaisuuteen brändillesi.

Tarinasta tunnejäljen saanut ihminen ei välttämättä osta sillä hetkellä tuotettasi tai palveluasi, mutta hän suurella todennäköisyydellä kertoo yrityksestäsi eteenpäin ja muistaa yrityksesi.

Tarinan jakaminen ja kertominen muiden ihmisten avulla on aina suuri voitto sinulle ja yrityksellesi, sen saavuttaminen pakottamatta on yksi vaikempia asioita markkinoinnissa.

Sisällöntuotannon tehtävä ei ole kuitenkaan loppupeleissä myydä tuotetta, vaan arvoa. Tämä on myös huomattu yhä suuremmassa määrin yrityksissä.

  775 osumaa
775 osumaa

40 syytä hankkia video!

40-syyta-hankkia-video

Tarvitset videota! Riippumatta siitä mitä blogia luet, jokainen markkinointikohde tuntuu kertovan sinulle saman faktan. Toisin sanoen sinun täytyy sisällyttää video markkinointistrategiaasi.

Jatka lukemista
  1350 osumaa
1350 osumaa

Kasvoton markkinointi ei palvele ketään

Kasvoton markkinointi ei palvele ketään

Näinä päivinä kuvat ovat arvokkaampia markkinoinnissa kuin koskaan ennen.

Jatka lukemista
  1239 osumaa
1239 osumaa

Miksi yrityksesi tarvitsee videomarkkinointia?

videotuotanto

Kiteytyksenä näin alkuun. Video kasvattaa myyntiäsi ja sitä kautta tuloksiasi. Siitä ei ole epäilystäkään. Itse asiassa video tuottaa yritykselle suurta myyntiä lähes kaikissa tapauksissa.


Lisäämällä tuotevideon esimerkiksi yrityssivuston aloitussivulle tulokset voivat kasvaa jopa 80%. Tulosten kasvu on myös palvelualan kategoriasta riippumaton seikka.

Video johtaa monissa tapauksissa myös suoraan myyntiin. Tutkimukset osoittavat, että 74% käyttäjistä, jotka ovat katsoneet esittelyvideon tuotteesta myöhemmin ostivat sen. Mutusteli asiaa miten päin tahansa, kyseessä on valtaisan iso prosentti.

Tätä faktaa peilatessa tuotevideon ideoiminen on syytä aloittaa nyt!

Liikkuva kuva on tehokas

Asiaa loogisesti ajattelemalla, videon tehokkuus ei varmasti tule yllätyksenä. Näköäaisti on dominoivin aistimme. Toisin sanoen aivomme prosessoivat näköaistimme kautta tulevia visuaalisia viestejä kaikista tehokkaimmin ja informaatiota tuotetaan pääkoppaamme eniten juuri visuaalisessa muodossa.

Joten jos pelkät kuvat lisäävät sitoutuneisuutta yritykseesi ja sen palveluihin/tuotteisiin massiivisesti, mitä liikkuva kuva voikaan tehdä liiketoiminnallesi?!

Loistavaa vastinetta rahalle

76% yrityksistä kertoo videon tarjoavan hyvän tuoton. Vaikka videotuotanto ei ole aina helpoin, tai halvin tehtävä, se maksaa itsensä takaisin moninkertaisesti. Tämähän ei tietenkään tarkoita myöskään sitä, ettei videotuotanto voisi olla edullista ja helppoa. Kaikki riippuu toteutuksesta, sen mittasuhteista ja käytetystä ajasta.

Toinen hyvä uutinen on, että videoiden ei tarvitse olla täydellisiä. Sisältö on tärkeintä!

Tuoreimmat tutkimukset osoittavat videotuotannon herättävän negatiivisia tuntemuksia ainoastaan silloin, mikäli ne eivät selitä tuotetta tai palvelua tarpeeksi selvästi.
Heikkolaatuisella tai huonolla suunnittelulla ei tuntunut olevan väliä läheskään yhtä paljon.  Voisikin siis todeta, että video on kuin pizza - kun se on huono, se on edelleen melko hyvä!

Google rakastaa videoita

Videoiden avulla voit lisätä sitä aikaa, jonka käyttäjät viettävät sivustollasi. Pidempi käyttöaika rakentaa luottamusta, mutta antaa myös signaalin hakukoneille, että sivustosi edustaa ns. "hyvää sisältöä".

Itse asiassa sivustolle upotettu videomateriaali antaa parhaimmillaan mielettömän edun.
Toisin sanoen näyt 53 kertaa todennäköisemmin Googlen etusivulla, jos sinulla on video upotettuna sivustollesi.

Googlehan omistaa nyt YouTuben ja tämän kaupan jäljiltä kasvu onkin ollut merkittävää sen suhteen, kuinka paljon videot vaikuttavat hakukonelistauksiin. Käytännössä Google on siis muokannut taustamoottoreitaan suuntaan, jossa video ajaa kaiken muun sisällön edelle.

Video vetoaa mobiilikäyttäjiin

Video ja mobiililaitteet kulkevat käsi kädessä.
Vuodesta 2012 vuoteen 2014 mobiilivideoiden näytöt kasvoivat 400 prosenttia.

YouTube kertookin mobiilivideoiden kulututuksen nousevan 100% vuodessa.

Tähän on monia syitä, alla muutamia.

  • Ihmiset haluavat katsella videoita ollessaan liikkeellä.
  • Älypuhelimien käyttäjämäärät kasvavat koko ajan.
  • Ihmiset käyttävät mobiililaitteita yhä enemmän ja enemmän ja videon kuluttaminen on mielekkäämpää/helpompaa, kuin tekstisisällön.

Lisäksi Google kertoo, että älypuhelimen käyttäjät kokevat kaksi kertaa todennäköisemmin henkilökohtaisen yhteyden merkkejä brändeihin tai yrityksiin verrattuna tv-katsojiin, jotka esittävät videosisältöä tai mainoksia laitteissaan.

Videon avulla kertominen on helppoa

Oletko perustamassa tai kehittämässä uutta palvelua? Luo video näyttääksesi, kuinka se toimii.
98% käyttäjistä kertoo katsoneensa esittelyvideon oppiakseen lisää tuotteesta tai palvelusta.

Tämän vuoksi 45% yrityksistä, jotka käyttävät videomarkkinointia kertoivat, että heillä on esittelyvideo kotisivujen aloitussivulla.

Näistä yrityksistä 83% puolestaan sanoi, että kotisivuilta löytyvä  esittelyvideo oli tehokas.

Animoitu video

Onko konseptisi perusajatus kovin vaikea avata tuntemattomalle? Luo animoitu video.
Animaation keinoin voit tuoda konseptisi ydinasiat todella helposti esille verrattuna esimerkiksi staattiseen tekstisisältöön tai livevideoon.

Animoidut videot ovat täydellinen yhdistelmä viihdettä, nostalgiaa ja yksinkertaisuutta. Ja ne toimivat.

Video sitouttaa laiskimmankin ostajan

Video on loistava työkalu oppimiseen, mutta se on myös erittäin helppo käyttää. Nykyään elämä on melko kiireistä. Ihmisillä ei ole siis aikaa lukea pitkiä tuotekuvauksia, tai kaivautua syvällisemmin palveluihin. Moderni asiakas haluaa nähdä tuotteen toiminnassa. Tämä on yksi tärkeimmistä voimista videomainonnassa.

Videomarkkinoinnin avulla voit saavuttaa laajan yleisö ja se toimii monilla tasoilla. Varmista kohdennuksesi potentiaalisen asiakkaan silmille korvien lisäksi. Kilpailuetusi saa näin kaksinkertaisen tehon!

*Vapaasti käännetty artikkelista:
https://www.dreamgrow.com/8-reasons-why-your-business-should-use-video-marketing/

  743 osumaa
743 osumaa

Brother Christmas, Jimmyn ja Kristinan tarina

brother-christmas Voivottelemalla mikään ei muutu, tuloksia syntyy vain tekemällä."

Voivottelemalla mikään ei muutu, tuloksia syntyy vain tekemällä."

Näin tuumii valkopartainen heppu nimeltään Brother Christmas. Vuoden vapaaehtoiseksi 2016 valittu ja linnan juhliinkin kutsun saanut poikkeuksellinen hyväntekijä.

Komean parran ja nimimerkin takaa löytyy Tuusulalainen perheenisä, joka jakaa varattomille ruokaa ja vie vähäosaisia lapsia lätkämatsiin tai Linnanmäelle. Semmoinen on tarinamme sankari. Yksi meistä.

Miehen intohimona on halu toteuttaa suomalaisia unelmia ja olla avuksi hädän hetkellä. Ei ihan kamalan huonot arvot siis.

Yhteydenotto

Kyseinen herrasmies otti yhteyttä Lowline Creativen poikiin tammikuun alussa ja kysyi haluaisimmeko lähteä mukaan paikalliseen hyväntekeväisyysprojektiin. Päämääränä olisi saada Vaasalaiselle nuorelle parille järjestettyä unelmien häämatka Yhdysvaltoihin ja häälahjaksi elämää helpottavat motorisoidut sängyt.

Nuoren parin, tuttavallisemmin Jimmyn ja Kristinan tarinasta tekee poikkeuksellisen aviopuolison sairauskertomus, Jimmyllä kun on todettu syksyllä 2016 agressiivinen aivosyöpä.

Ennusteita tulevaisuudelle on monenmoisia ja pääsääntöisesti ne eivät ole niin positiivisia. Juuri noiden ennusteiden vuoksi pari halusi järjestää aikaistetut häät.

Päätös projektiin lähdöstämme syntyi viidessä minuutissa. Hyvän tekemisellä on outoja vaikutuksia, ehkä maailma tuntuu paremmalta paikalta ollessasi osa jonkun toisen haaveiden toteutumista.

Vaikka päätös hyväntekeväisyyteen lähtemiseksi oli helppo, itse projekti ei välttämättä ollut sitä. Ei ihmisten tai aikataulujen vuoksi, vaan aiheen.

Projektin aloitus

Aloitimme omalta osaltamme projektin kuvaamalla Jimmyä ja Kristinaa heidän kotonaan tavallisena arkipäivänä ennen hääviikonloppua. Omalla kotisohvallaan istuskellut pariskunta oli kuin kuka tahansa normiarkea viettävä pari.

Keskusteluissamme ja itse haastattelutilanteessa oli paljon huumoria, naurua ja toivoa. Ja toki sitä sairautta, josta on vaikea keksiä mitään hyvää.

Oli vaikea suhtautua tilanteeseen, jossa he olivat ja elivät. Isot asiat olivat merkityksettömiä ja pienet jutut niitä suuria. Siinä missä itsellä murheet olivat kylmässä säässä tai muiden mielipiteissä, tässä pienessä asunnossa niitä ei oltu huolittu joukkoon.

Olohuoneessa asui rakkaus ja hetkessä eläminen.

Kristina kertoi heidän elämästään hyvin avoimesti Jimmyn tyytyessä olemaan se hiljaisempi osapuoli rakkaansa rinnalla. Ei ujouttaan, vaan sairaus oli ehkä hillinnyt motoriikkaa ja verbaliikkaa. Valloittavaa hymyä ei onneksi lainkaan.

Haastattelun jälkeen kävimme myös pitkällä kävelylenkillä Vaasan rannoilla saaden näin heistä hienoa yhteiskuvaa videota ajatellen.

Jimmyn ja Kristinan matkassa Vaasan kauniilla rannoilla.

Hääpäivä

Lauantaina 14.1.2017 ilma oli erittäin kaunis, kuin päivä ja ihmiset sen pääosassa.

Kuvasimme ennen hääseremonian aloitusta Brother Christmasia juonnossa kirkon pihalla ja otimme myös ilmakuvaa itse kirkosta hienossa säässä. Kirkko ja sitä ympäröivä taivas oli kuin suoraan sadusta.

Vaasan kirkko oli hääpäivänä kuin suoraan sadusta.


Hääjuhla puolestaan oli kuin kenen tahansa parin rakkaustarinasta. Bestmanit ja kaasot paikoillaan papin vieressä, äidit nenäliinojen kanssa eturivissä. Tahdottiin, laulettiin ja iloittiin.

Kirkosta iloista päivää jatkettiin jatkopaikkaan. Juhlat menivät mainiosti ja kaikilla oli ilo ylimmillään. Hyvää ruokaa, loistava bändi ja koskettava häävalssi. Hääkakku oli huikean hyvää!

Loppuillasta halusimme jututtaa vielä videota varten sulhasen ja morsiamen äitejä. Bändin backstagetilasta raivattiin alue haastattelua varten ja äidit istutettiin syväluotaavaan haastatteluun.

Loppuhaastattelu

Omia ajatuksiaan ja tuntojaan ei ole aina helppo pukea sanoiksi, mutta Jimmyn ja Kristinan vanhemmat versiot osasivat kiteyttää elämän syvät vedet ja virtaukset täydellisesti.

Siinä vaiheessa, kun kamerat suljettiin oli kaikki sanottu.

Äidinrakkaus on jotain elämää suurempaa ja avioparin tapauksessa se konkretisoitui vahvasti.
Kameran takana ja myöhemmin leikkauspöydällä ei tunteilta vältytty.

Varsinkin Jimmyn äidin ajatukset ja tunteet oman lapsen mahdollisesta menettämisestä olivat vaikeita asioita niellä.

Yhteenveto

Tätä kirjoittaessa videota on katsottu valtaisasti Brother Christmasin facebooksivuilla ja videota jaettu suuret määrät. Pariskunnan toiveet häämatkasta toivon mukaan näkevät maalin ja Brother Christmasin sinnikkyyden tietäen vaihtoehtoja toteutumattomuudelle ei suoda.

Mikäli haluat itse olla edelleen mukana auttamassa pariskunnan mahdollista haavetta, löytyvät tarkemmat tiedot Brother Christmasin fb-postauksesta.

https://www.facebook.com/Brotherchristmashki/videos/2219692264922472/

Loppuajatukset

Loppuhaastattelusta kirjoittaessamme mainitsimme, kuinka Jimmyn äidin ajatukset oman lapsen menettämisestä tuntuivat kohtuuttomilta. Kenties loppuun voisimme lisätä Egotripin kappaleen sanat kuvaamaan jotain äidin ja lapsen suhteesta.

Egotrippi: "Mestaripiirros"

"Sinä päivänä, kun Luoja teki sinut,
Hän ei muuta tehnytkään.
Heräs aikaisin, otti kynän käteen,
rupes siinä piirtämään.

Päivä kului, mut hetkeekään lepoo, piirtäjä ei kaivannut.
Aivan niin kuin olis hurmoksessa ollut,
Mestari valmisti sut.

Ja se kuva oli kaunis, oli ihme suorastaan.
Muodon jumalaisen sai.
Kuvan viereen
Hän merkkas ettei suhun päde kuolevaisten lait.

Niille jotka yhä epäilevät Luojaa,
sanon vastaukseksi vaan,
että jos ne edes kerran näkis sinut,
kaikki rupeis uskomaan.."

 

Vaikka tämä kirjoitus oli sävyltään alavireinen, Jimmyn ja Kristinan arki ei sitä ollut. Siinä oli taistelutahtoa, naurua, rakkautta, hyvyyttä ja uskoa.

Usko, toivo ja rakkaus. Siitä koostu parhaimmat asiat tässä maailmassa. Ne ovat myös ilmaisia. Tehkää hyviä asioita.

Jussi, Rami, Jimmy, Kristina ja Brother Christmas. Hääkakkua on juuri syöty!

Tutustu myös Brother Christmasin hyväntekeväisyystoimintaan osoitteessa: www.brotherchristmas.fi

  654 osumaa
654 osumaa

VEPSU Tekkers, behind the scenes

elisa

 

Alla oleva teksti on Vepsun tiedottajan, eli Ilkka Kittilän terävästä kynästä:

”..VEPSU Tekkers tahtoo muistuttaa, että jalkapallo ja urheilu ylipäätään ovat positiivisia asioita. Liikaa ei siis hampaita kiristellä, vaan vedetään hurtilla huumorilla.

Päästäksesi sisään Vepsu Tekkersin hienouksiin, sinun ei siis tarvitse olla mitenkään hardcore-futismies tai pitkän linjan vepsulainen, vaikka meille henkeen ja vereen musta-valkoraidallisillekin sarja tarjoaa paljon, sillä päätähtinä toimivat julkkisvieraidemme lisäksi Vepsun edustuksen pelaajat, juniorit ja legendat.

Tahdomme levittää urheilun ja futiksen ilosanomaa isolla pensselillä!..”

Ilkka on tässä hienosti kiteyttänyt sen ajatusmaailman, joka koko projektiryhmällä sarjan tekoon oli. Luoda jotain positiivista ja erilaista urheiluun liittyvää huumorin avulla. Ja tietysti jotain harvemmin tuotettua seurajoukkuetasolla. Osoittaa, että Vaasassa uskalletaan tehdä myös jotain massasta poikkeavaa, out of the box.

Kuningasajatus sarjan teosta

Sarjassa halusimme tuoda edustusjoukkueen pelaajat esille hieman eri valossa ja osaltaan korostaa, että joukkueet ja seura ovat aina palanen suurempaa kokonaisuutta. Pelkästään Vepsusta puhuttaessa joukkueella on oma vankkumaton faniryhmänsä, joka seuraa joukkueen tekemisiä tiiviisti. Tähän kaikkeen voi liittää suuren määrän junioripelaajia, seura-aktiiveja, entisiä pelaajia ja lajia hieman etäämmältä seuraavia. Unohtamatta tietenkään Vaasalaisia ja sen lähialueita yhteisöineen.

Seura ja joukkue kerää katseita ja kiinnostaa suurta yleisöä.

Kaupunginvaltuutettu Marko Heinonen poikkeustilanteessa. Vasurilla pitäisi upottaa maali entiselle maajoukkuemaalivahti Henri Sillanpäälle.

Suunnittelu ja ideointi

Sarjan suunnittelu ja tekeminen on ollut Lowlinen porukalle mahtava ajanjakso, joka jatkuu toki osaltaan edelleen tälläkin hetkellä tätä kirjoitettaessa. Suurin materiaalimäärä liikkuvan kuvan osalta on kuitenkin purkitettu jo syyskuun lopulla Elisa-Stadionilla, joka toimii luonnollisesti kaikkena pohjana sarjamme jaksoissa.

Itse suunnittelu projektin osalta aloitettiin jo keväällä. Huhtikuun koleilla keleillä istuimme alas Vaasan Palloseuran toimistolla ja kävimme läpi mahdollista sarjan rakennetta. Erilaisia ideoita oli alkuvaiheessa paljon, mutta osasta piti luopua jo aivan käytännön syistä.

Esimerkiksi pelaajille ei voinut suunnitella ihan mitä tahansa aktiviteettia kauden keskellä puristettavaksi ja liian kunnianhimoiset ajatukset esim. kuvauksiin sitoutettavien henkilöiden määrästä oli syytä vääntää hieman alakanttiin. Kuvaukset haluttiin suorittaa ehdottomasti  Elisa-Stadionilla, joten kuvausajankohta siirtyi tämän osalta väkisin aikaisintaan alkusyksylle. Olihan Elisa-Stadion avajaiset vasta elokuun kynnyksellä.

Kuvauksille oli mahdollisuus varata vain yksi päivä, joten projektinhallinnan näkökulmasta suuren ihmismäärän informointi ja organisointi kuvauspaikalla olisi ollut melkoinen haaste.

Arjen haasteet

Elisa-Stadion oli myös lähestulkoon täyteen varattu koko syksyn ajan ja yhden tyhjän päivän löytäminen kalenterista oli todella vaikeata. Viikonloppuisin stadion oli täynnä pelejä ja turnauksia, viikolla taas useiden edustusjoukkueiden sekä juniorijoukkueiden harjoitusnäyttämönä. Päivisin taas koulut olivat monesti varanneet kentät käyttöönsä.

Mahtavaa tietysti, että kauniin urheilupyhätön käyttöaste on korkea. Syksyllä tosin välillä tuntui, että vähempikin olisi riittänyt!

Oikean päivän valinta oli siis haastavaa. Edustusjoukkueella oli omat aikataulunsa, todella kiireinen ottelukalenteri ja kuvauspäivä tulisi sijoittaa näiden raamien sisään. Ja muistaessa se Elisan varaustilanne oli hyviä vaihtoehtoja puolimahdoton löytää. Onneksi yksi päivä ponnahti esiin syyskuun lopulla, jossa kaikki taivaankappaleet osuivat kohdalleen. Edustusjoukkueella oli vapaapäivä ja stadionilla tyhjää. Loistavaa!

Kyseessä oli kuitenkin arkipäivä ja esim. mahdollisten vierailijoiden aikataulut tuli selvittää tarkkaan. Milloin olisi siis mahdollista saapua paikalle, vai muodostuisiko ajankohdasta kenties ylitsepääsemätön ongelma.

Soittoralli

Kuvauspäivän lukittamisesta alkoikin sitten melkoinen soittoralli. Monelle kuvauksiin kysytylle arkipäivänä pelipaikalla saapuminen oli täysin mahdotonta. Tai aikaa kuvaamiseen olisi ollut kovin niukasti. Ymmärrettävästi n. klo 13 alkaneet kuvaukset arkena eivät ole monessa taloudessa helpoin yhtälö.

Tavallinen arki asetti siis haasteet. Osa paikalle kysytyistä oli töissä, osa koulussa. Löytyi lasten harrastuksiin kuskaamisia, vanhempainiltoja, työreissuja jne.

Päivä tuli myös jaksottaa tarkasti. Yksi pelaajapari (pareja oli neljä) pystyi käyttämään aikaa kuvaamisiin maksimissaan 1,5-2h ja tähän ajanjaksoon tuli sisällyttää myös muita kuvattavia. Eli sarjan jaksoissa nähtyjä junioripelaajia, legendoja ja vierailijoita.

Emme suorittaneet varsinaisia laskelmia, mutta puhelu lähti muutaman viikon aikana pakettia suunniteltaessa reilusti yli sadalle ihmiselle. Olettaen, että puhelu kesti keskimääräisesti n. 5-10 minuuttia, oli puhelinrumbaa tuntimääräisesti aika paljon.

Muutamassa tapauksessa vastapuoli puhelimen toisessa päässä saattoi innostua jutustelemaan pitkän kaavan kautta ja tunti yhteen puheluun ei ollut suinkaan harvinaisuus! 🙂

Kuvauspäivä lähestyy

Kuvauspäivän lähestyessä lähestulkoon kaikki osallistujat oli saatu varmistettua, tosin muutama varahenkilö oli nostettava listalle mahdollisten esteiden varalta. Toisin sanoen jos joku peruuttaisi viime tingassa, oli löydyttävä mahdollinen korvaaja pikaisesti. (..ja muutama tällainen tapaus myös tuli)

Käsikirjoitus kuvausten kulusta lyötiin lukkoon päivää ennen lähinnä järjestyksen osalta, kun kaikkien osallistujien saapumisaika oli vihdoin tiedossa. On sanomattakin selvää, että hieman kompromisseja täytyi tehdä kuvausaikatauluissa ja muutamille henkilöille tuli odottelua, vaikka se luonnollisesti haluttiin minimoida.

Ettei asiat olisi menneet liian helpoksi, oli kuvauspäivän aattona säätiedotuksen mukaan odotettavissa kunnon myrskyä ja koko päivän kestävää sadetta. Tätä ennen sää oli ollut kuin morsian parin viikon ajan ja kahta päivää ennemmin jopa helteinen. Suunnitelmat kauniista kamera-ajoista saivat vahvoja kysymysmerkkejä osakseen ja yleisesti myös se suunnitelmallinen liikehdintä kameroiden kanssa. Vesi ei ole kamerakaluston paras ystävä. Ilta meni pyöritellessä erilaisia vaihtehtoisia malleja kuvauspäivälle.

Kuvauspäivä

Keskiviikkoaamu 28.9.2016 valkeni vihdoin. Ilma oli juuri sellainen kuin ennustettu. Sateinen ja tuulinen.

Aamupäivään kuului kaluston pakkaamista, sään manaamista, kaikkien aikataulujen varmistamista ja ylimääräisten tarvikkeiden hankintaa. Jälkeenpäin ajateltuna suurin apu löytyi jättimäisistä sateenvarjoista, jotka ostimme mukaan puolitosissaan Vaasan keskustan elektroniikkaliikkeestä juuri ennen stadionille lähtöä. Ne osoittautuivat loistaviksi apuvälineiksi liikkuvan kameran päälle sateessa.

Ennen kuvausten alkamista virittelimme Elisa-Stadionille komentokeskuksen, jossa oli hyvä käydä tarkistamassa muistiinpanoja, aikataluja ja pystyttää läppärit. Myös pelaajien pelaajakortteja varten pystytettiin oma kuvauspiste, eli nurkkaus green screenille.

Kuvaukset alkoivat suurinpiirtein ajallaan, joskin tunti aloittamisesta oli pakko pitää n. puolen tunnin tauko massiivisesta sateesta johtuen. Se hieman hankaloitti aikatuluja. Stadion oli luvattu meille 20.30 saakka ja kokonaisuus oli suunniteltu melko tiukasti. Ilmaa viivästyksille oli jätetty, mutta todella niukasti per pelaajapari.

Antero Naali ja Lenni Paarma vauhdissa. Stadion oli varattu 20.30 saakka ja tässä tilanteessa peliaikaa on jäljellä ruhtinaalliset 7 minuuttia.

 

Noin kello 16 alkoi myös synkästä kelistä johtuen jo hämärtää ja stadion selvästi kaipasi valaistusta. Olimme siinä vaiheessa uskossa, että valaistus syttyisi stadionille automaattisesti, mutta näin ei ollut. Onneksi saimme pienillä selvittelyillä suhteellisen nopeasti vastuuhenkilän valojen suhteen kiinni ja hän saapui kaikkein pyhimpään alta aikayksikön. Kuinka iloinen voi pieni ihminen olla valaistuksesta! Ja komealtahan kaikki näytti kirkkaissa valoissa.

Loppupäivä ei onneksi ollut sään osalta niin surkea, kuin jossain välissä näytti. Loppuillasta taivaanrantaan muodostui jopa kaunis auringonlasku ja päivä Elisalla saatiin purkitettua minuutti ennen laskettua aikaa. Päivän aikana stadionilla vilisi paljon porukkaa. Pelaajia, junioreita vahempineen, vierailijota, legendoja, katselijoita ja monia muita projektiin liittyneitä. Kaikki meni loppupeleissä oikein mallikkaasti.

Yhteenveto

Näin ison organisoinnin yhteydessä liikkuvia osia oli valtaisasti, mutta loppu hyvin, kaikki hyvin. Jälkeenpäin ajateltuna tietysti on hyvä todeta, että hyvin murehdittu ja valmiiksi pureskeltu on puoliksi tehty ja se piti paikkansa.

Kuvauspäivän jälkeen paljon aikaa on tietysti vietetty leikkauspöydän ääressä, grafiikoiden tuottamisessa, studiokohtauksissa ja ekstramateriaalien kimpussa.

Sarja on saanut tähän päivään mennessä hienon vastaanoton ja varsin mukavasti katselijoita Vepsun virallisella Youtube-kanavalla. Toivottavasti positiivisuus ja huumori on näyttäytynyt monelle tärkeänä asiana ja eräänlaisesta prototyypistä muodostuisi jopa perinne. Se jää nähtäväksi.

Niin ja avausjaksoa pääsee tarkastelemaan vaikka tästä:

https://youtu.be/nTazdwF6nsE

  756 osumaa
756 osumaa

Ihanat naiset rannalla. Ja vähän miehiäkin.

rannalla1

Syyskuun lopussa (26.9 tarkalleen) nähtiin Vaasassa sekin erikoisuus, että rakastetulla Hietasaaren hiekkarannalla kuvattiin kesäistä rantakohtausta!

Lowlinen väki sai mainion ajatuksen muutamaa viikkoa aikaisemmin suorittaa jo lähes valmiiseen yritysvideoon vielä uusi osuus. Nimittäin äärimmäisen haastava rantaosuus!

Rantasession kuvaaminen syysaikaan ei ole tietysti itsestäänselvyys. Puusto puskee lehtivärissään kovasti kellertävää, sadetta riittää, tuuli kiusaa ja keli on kylmä kuin Aino-Kaisa Saarisen ja Virpi Sarasvuon välit arvokisoissa.

Siitä huolimatta haasteeseen olisi tartuttava! Tästä päätöksestä alkoikin hyvien kelien metsästys ja järkevien aikataulujen sovittaminen eri osapuolille.

Toisin sanoen rantahassuttelu olisi mahdollista kuvata ainoastaan muiden projektien ohella ja kuvauksessa esiintyvien henkilöiden kalentereita viilaamalla. Kohtaukseen kun toivottiin viiden (5) eri henkilön panosta, on ymmärrettävää ettei kaikille välttämättä sopisi samat ajoitukset.

Rantakohtauksen tärkein elementti oli aurinko ja se tuntui olevan kadoksissa huumorin lailla lähes kaikkina päivinä kuvauksia suunniteltaessa. Forecan ja muiden sääpalveluiden sovelluksia ahmittiin kuin hullu puuroa ja useana päivänä maku tahtoi kääntyä vahvasti happaman puolelle.

Syyskuun viimeiselle viikolle saimme kuitenkin varmaa vihjettä hyvästä säästä, jopa +18 astetta ja aurinkoa olisi tiedossa!

Kuvauspäiväksi päätettiin näin ollen viikon ensimmäinen päivä, tuo Karvisenkin vihaama maanantai. (..ja tosiaan syyskuun viimeinen viikko)

Alkuperäinen suunnitelma oli kokontua isolla ryhmällä Hietasaaren rannalle klo 12 päivällä, mutta sääpalveluiden optimistisista lupauksista huolimatta aamu valkeni täydellisen harmaana ja sumuisena. Niin sanottu ”Fifty shades of grey”.

Kuvausryhmämme järsi lyheneviä kynsiään koko aamun tuijotellen milloin kohti taivasta, milloin Forecan sivuja. Harmaata, ainoastaan harmaata! Näyttelijäpuolen aikataulut myös raksuttivat, osalla oli jo muut aikataulut odottamassa nurkan takana. Voi elämän karut kävyt!

Alunperin tuo jo edellä mainittu klo 12 oli sovittu tapaamisajaksi, mutta päätimme venyttää treffejä klo 13.30 asti. Foreca kun lupasi auringon varmuudella esittäytyvän klo 13 jälkeen. Klo 12 tuo ajatus tuntui aivan mielenvikaiselta, taivaalla oli hattaraa kuin Sirkus Sariolan näytöksessä konsanaan.

Projektimme whatsapp-ryhmässä oli myös jo vahvaa spekulaatiota päivän peruuttamisesta, mutta päätimme ottaa riskin ja kerroimme aikataulun pitävän! Kokoontuisimme siis rannalle! Epäilevät hymiöt ja peukutukset saattelivat matkaamme kohti Vaasan tunnetuinta rantaa.

Tällä kertaa päivä päättyi kuitenkin onnellisten tähtien alle. Vaasan Ylioppilasteatteri Rampista hälytetyt loistavat näyttelijät pääsivät toivotusti tulille, sillä klo 13 koko Vaasa peittyi aurinkoon..!

Ranta oli kuin keskikesältä ja ilma lämmin, loppujen lopuksi lähes koko taivas oli sininen muutamaa haituvaa lukuunottamatta.

Kuvaukset saatiin purkitettua runsaassa tunnissa ja kaikilla oli hymy herkässä lämpöisenä syyskuisena iltapäivänä.

Haasteita on siis monenlaisia!

Lopputulos alla.

 

  1174 osumaa
1174 osumaa

Yritysvideon kimpussa

lowline-kuvaa120_20180422-211727_1

Elokuun alkupuolella oli jälleen yhden kuvausprojektin vuoro, kun Lowlinen ryhmä pääsi tuottamaan Vaasan Kodinkonehuollolle erittäin mielekästä yritysvideota.

Kokonaisuudesta suunniteltiin huumoripitoinen ja paljon materiaalia muistikorteille tartuttanut rupeama saatiin purkkiin 4:n tunnin aikana!

Kokonaisuudessa oli useampi kuvauspaikka ja suhteellisen paljon myös ilmakuvauksia, mutta vanha sanonta ”hyvin suunniteltu on puoliksi tehty” toimii äärimmäisen hyvin juuri esim. videotuotannossa.  Odottelut jäävät näin ollen kaikilla osapuolilla minimiin ja projektiin osallistuvat tietävät mitä kuvataan, kuinka ja koska.

Ilmakuvausosuudet suoritettiin rauhallisella asuinalueella luonnollisesti turvallisuus huomioiden ja oli jälleen mukava huomata miten paljon kiinnostusta rauhallista pörinää pitävä kopterimme herätti ympäristössään. Varsinkin lapset olivat asiasta erittäin innostuneita!

Yhdellä naapuruston terasseista jopa otettiin kahvitauko ulkokattauksella, jolloin kopterin edesottamuksista saatiin todellakin kaikki irti!

Kuvauksissa esiintyjäosastolla nähtiin n. 6 henkilöä ja kaikkien osuudet sujuivat oikein jouhevasti. Suurkiitokset tietysti lahjakkaalle Jennille asiakasosuuksien suorittamisesta enemmän kuin mallikkaasti ja Kodinkonehuollon Jussi P:lle, joka hieman epävarmasta olostaan huolimatta klaarasi kokonaisuuden täydellisyyttä hipoen!

  597 osumaa
597 osumaa

Instagramiin lisää tykkääjiä ja seuraajia? Näillä vinkeillä alkuun!

Instagramiin lisää tykkääjiä ja seuraajia? Näillä vinkeillä alkuun!

Mikäli olet juuri aloittamassa Instagramin käyttöä yrityksesi tiimoilta tai vastaavasti yksityishenkilönä, valokuvien postaaminen saattaa olla melko masentava kokemus ainakin aluksi.
Kuvan työstäminen on saattanut vaatia tuntikaupalla aikaa ja ainoa millä julkaisu palkitaan, on ainoastaan muutama tykkäys kouralliselta seuraajia.

Jatka lukemista
  8723 osumaa
8723 osumaa