Silmukkatien Autohuolto, Ytsi - osa 3

Ytsi3Ytsi, osa 3

Silmukkatien Autohuollolle kuvaamamme videosarjan osa numero 3. Ytsi katsastuksessa.

Jatka lukemista
  43 osumaa
43 osumaa

Silmukkatien Autohuolto, Ytsi - osa 2

Silmukkatien Autohuolto

Silmukkatien Autohuollolle kuvaamamme mainosvideosarjan osa numero 2.

Jatka lukemista
  70 osumaa
70 osumaa

Silmukkatien Autohuolto, Ytsi - osa 1

Silmukkatien Autohuolto

Silmukkatien Autohuollolle kuvaamamme mainosvideosarjan osa numero 1.

Jatka lukemista
  84 osumaa
84 osumaa

Kotileipomo Hämäläinen

kotileipomo-hamalainen-vaasa

Kotileipomo Hämäläisen juuret ulottuvat aina vuoteen 1926, jolloin Aati Hämäläinen perusti leipomon Vaasaan. Leipomo juhli 90 vuotista taivaltaan joulukuussa 2016.

Jatka lukemista
  87 osumaa
87 osumaa

Schoolday.fi uudisti sivustonsa

Schoolday

Helsinkiläinen School Day on kouluhyvinvoinnin ja tekoälyn asiantuntijayritys. 

Jatka lukemista
  163 osumaa
163 osumaa

Metallityöt - Walking Bridges

Metallityöt - Walking Bridges

Metallityöt, eli Vaasassa toimiva teräsrakenteiden valmistamiseen-, kokoonpanoon- ja hitsaukseen erikoistunut yritys sai itselleen viestintämateriaalia videon muodossa.

Jatka lukemista
  331 osumaa
331 osumaa

Primica Tools

Primica Tools

Primica Tools on Vaasalainen sähkö – ja ilmapainetyökalujen huoltoliike sekä tarvike ja varaosamyyjä.
Yritys huoltaa ja korjaa sähkötyökaluja ja koneita sekä ammattilaisille, että yksityiskäyttäjille.

Jatka lukemista
  203 osumaa
203 osumaa

Ilmastokiri, Greenpeace Suomi

Greenpeace, Ilmastokiri

Tiedättekö te missä on Pohjoismaiden suurin energiateknologian keskittymä? -Vaasassa! Tuo keskittymä on kasvattanut Vaasan seudusta Suomen talouden pikkujättiläisen. Mukana on 140 yritystä, joiden liikevaihto on yhteensä miljardeja euroja.

Jatka lukemista
  319 osumaa
319 osumaa

Video ja LinkedIn

Video ja LinkedIn

Olemme vannoutuneita tilastojen tutkijoita, joten rikastutamme jälleen kerran lukijoidemme elämää muutamilla mielenkiintoisilla faktoilla. Tällä kertaa syvennymme hieman yhteisöpalvelu LinkedIniin, tuohon työelämän Facebookiin.

Jatka lukemista
  195 osumaa
195 osumaa

Henkilökohtainen budjetti, Vaasan kaupunki

Henkilökohtainen budjetti, Vaasan kaupunki

Vaasan kaupungille tuotettu esittelyvideo henkilökohtaisen budjetoinnin kokeilusta Pohjanmaalla.

Jatka lukemista
  474 osumaa
474 osumaa

Pohjanmaan Mainostuotanto

Pohjanmaan Mainostuotanto

Pohjanmaan Mainostuotanto on yli 25 vuotta alalla toiminut mainostuotannon moniosaaja Pohjanmaalta.
Majapaikka löytyy Vaasan Suvilahdesta, josta yritys operoi koko Suomeen.

RStudio otti tehtäväkseen rakentaa yrityksen sivut jo muutama vuosi takaperin ja nyt uuden vuoden alkuun suoritettiin suurempi päivitys sisällönhallintajärjestelmän ja ilmeen osalta.

Kokonaisuus on täysin optimoitu mobiiliin ja sivustopakettia pääse tarkastelemaan laitteella kuin laitteella osoitteessa: www.pohjanmaanmainostuotanto.fi

  319 osumaa
319 osumaa

Video showreel 2018

Video showreel 2018

Aina silloin tällöin on hyvä koostaa aavistuksen kasaan tehtyjä töitä esittelymielessä ja tässä kategoriassa emme ajatelleet jäädä paitsioon. 

Vuosi 2018 oli kuvausten täyteinen. Asiakkainamme toimi mm. Vaasan kaupunki, Vaasan Palloseura, Vaasan yliopisto, ELY-keskus ja alueen Leader-ryhmät (Aktion Österbotten, Pirityiset, YHYRES) ja Schneider Electric Finland muutamia mainitaksemme.

Tähän liittyen ja pitemmittä puheitta, alta löydät pienen "throwbackin" viime vuoteen!

  222 osumaa
222 osumaa

Hankemaailman helmet, 12 videon sarja

Hankemaailman Helmet, videotuotanto

Kesän ja syksyn 2018 mittaan kuvasimme ahkerasti Hankemaailman helmiä, eli onnistuneita Pohjanmaan ELY-keskuksen ja alueen Leader-ryhmien (Aktion Österbotten, Pirityiset, YHYRES) maaseuturahastosta rahoittamia hankkeita.

Kilpailusarjoja oli neljä. Finalisteja puolestaan jokaisessa sarjassa viisi, ELY-keskukselta yksi hanke Pohjanmaan maakunnasta ja toinen Keski-Pohjanmaalta sekä jokaiselta Leader-ryhmältä yksi.

Löydät 12 hienoa hanketta kuvattuna linkistä.

  316 osumaa
316 osumaa

Videomarkkinointi vuodelle 2019

Videomarkkinointi vuodelle 2019

Tässä kirjoituksessa voisimme hieman nopeasti sivuta, minkälaiset asiat ovat pinnalla videomarkkinoinnin saralla vuoden 2019 alkajaisiksi. Mitä seikkoja on siis syytä ottaa huomioon suunnitellessasi mahdollista strategiaasi.

Prosessi

Ennen kuin siirrymme muutamiin mielenkiintoisiin faktoihin, voisimme mutustella videomarkkinointia suuremmassa kuvassa. Eli, videomarkkinointisi on prosessi.

Se on yksi suurista ja tärkeistä avainsanoista. Videomarkkinointi on siis prosessi, ei projekti.

Ihmisillä on monesti hyvin vanhakantainen ajatusmalli siitä, miten videomarkkinointia olisi syytä rakentaa.

Video toimii parhaimmillaan, kuten mikä tahansa muukin markkinointi. Säännöllisenä kokonaisuutena. 

Se perinteinen yritysvideo, jonka tulisi tavoittaa rakenteen osalta kaikki sidosryhmät ei ole todellisuutta.
Ajatus siis siitä, että video esittelisi yrityksesi niille, jotka sitä eivät tunne ja samalla myös myisi tietyn tuotteen tai palvelun käyttäjälle X (nyt ja puolen vuoden päästä) eivät ole kovinkaan realistisia.

Videomarkkinointisi eri kanavissa

72% kuluttajista haluavat tavoittaa brändit ja yritykset eri somealustoilla. Ihmiset siis tuntuvat luottavan toimintaasi sitä enemmän, mitä useammissa kanavissa he törmäävät yrityksesi viestintään. Julkaise näistä lähtökohdista videosisältöäsi eri kanavissa, älä jätä tuotantoasi vaan yhden kanavan varaan.

Käytä markkinointiisi rahaa

Ilman rahankäyttöä markkinointisi on hyvin haasteellista. Toki orgaaninen markkinointi on edullista (lue ilmaista) ja hyödyttävää. Hyödyttävää tietysti siinä mielessä, että sisältösi näkyy ulospäin, valitettavasti vain hyvin harvalle.

Käytännössä kaikki sosiaalisen median alustat ovat enemmän tai vähemmän ilmaisia. Saat siis julkaisusi näkymään niissä ilman minkäänlaista rahan käyttöä. Valitettavasti kyseisten alustojen algoritmit pitävät huolen myös siitä, että ilmainen ei kauheasti näy, tai tavoita.

Onkin hassua, että yritys X käyttää vaikkapa yritysvideon tai videomarkkinoinnin tuottamiseen suhteellisen paljon rahaa, mutta ei kuitenkaan sen markkinointiin valmistumisen jälkeen. Ajatus on hieman sama, kuin tv-mainoksessa, joka rakennettaisiin isolla rahalla ja näytettäisiin tämän jälkeen vain sukulaisille tai kaveripiirille. Tulokset eivät olisi varmaankaan kovin mairittelevia?

Mitä rahankäyttöön tulee, niin markkinointikulut ovat sosiaalisen median alustoilla hyvin pieniä. Tarkoittaen, että pienelläkin rahapanostuksella tavoitetaan huomattavia määriä ihmisiä. Sitähän kaikki kuitenkin haluavat. Esimerkiksi 50-75€ viikkopanostus vaikkapa Facebookissa tavoittaa helposti useita tuhansia ihmisiä.

Tilastoja ja ennustuksia vuodelle 2019

Seuraavassa osastossa käymme läpi 7 kohtaa, jotka ovat mielestämme tärkeitä ja hyvin relevantteja ennustuksia vuodelle 2019. Ennustus on toki huono sana, koska monet näistä kohdista ovat jo monissa yrityksissä arkipäivää. 

Ennustus onkin enemmän sitä, että näistä listauksen kohdista tulee yhä useammalle iso osa toiminnallista arkea.

1. Videon ja haun väliset suhteet kasvavat entisestään.

Video ja SEO ovat jo nyt käsi kädessä vahvasti kulkeva pariskunta. Vuonna 2019 hakukoneet tulevat korostamaan entistä enemmän videota, kun kyse on orgaanisten hakutulosten sijoittamisesta.

Videon läsnäolo auttaa luonnollisesti jo nyt lisäämään sivustosi hakusijoittelua, mutta ennusteet kertovat, että sillä on vielä suurempi rooli seuraavassa Google-hakualgoritmin päivityksessä.

2. Live-videot, kuten esim. eri alustojen stories-osuudet kasvavat edelleen.

Snapchat oli ensimmäinen, joka lanseerasi Stories-videon videotoiminnoksi. Instagram ja Facebook tuottivat saman toiminnon rakenteeseensa vuoden 2016 lopulla.

Stories on saanut niin hyvän vastaanoton, että YouTube rakensi joulukuussa 2018 oman versionsa tarinoista sen vaikuttajayhteisölle.

Aika tulee näyttämään lanseeraako esim. Youtube stories-ominaisuuden kaikille käyttäjille, tai miten se tulee ylipäätään muuttamaan muotoaan. Sen toimivuus on joka tapauksessa testattu ja suuri.

3. Videomarkkinoinnin budjetit kasvavat

Tämän ei pitäisi olla kovinkaan suuri yllätys. Digitaalisen videon suosion kasvun myötä tuotemerkit kasvattavat ja lisäävät videomarkkinointibudjettejaan.

80% tuotemerkeistä lisäsivät videobudjettejaan vuonna 2018, ja videomainosten projektikohtaiset kulut kasvoivat puolestaan 53 prosenttia kahden viime vuoden aikana.

Myös uudet tavat tuottaa videota, kuten interaktiivinen video, 360-video ja muut videoformaatit osaltaan luovat korkeampia videokustannuksia ja vuonna 2019 onkin varmaa, että kokonaisbudjetit kasvavat melko dramaattisesti.

4. Yritykset luovat enemmän sisäistä videomarkkinontia

Tilastot osoittavat, että suuret ja pienet brändit ovat luoneet yhä enemmän videoita sisäiseen viestintään. Videot keskittyvät esimerkiksi tiimien kouluttamiseen ja kannustamiseen, tai yleisiksi opasvideoiksi yritysten työvaiheista, arvoista, säännöistä jne.

Nämä saattavat olla seuraavia suuria trendejä videon luomisessa. Esimerkisi suurista, maailmalla vaikuttavista yrityksistä Starbucks, IBM ja Wal-Martin kaltaiset tuotemerkit ovat jo tehneet pidemmän aikaa sisäistä videoviestintää.

Tähän peilaten voidaankin ennustaa, että pienet tuotemerkit ja startupit tulevat pian seuraamaan tätä trendiä toimivana kokonaisuutena.

5. Videotuotannon kokonaislaatu huonontuu

Emme puhu tässä kirjaimellisesti videon teknisestä laadusta, kuten esimerkiksi resoluutiosta ja muista määritelmistä - uudet älypuhelimethan on varustettu jo suhteellisen mielenvikaisilla taustamoottoreilla teknisten tietojen osalta.

Puhumme videon sisällön yleisestä laadusta. Ottaen huomioon, että kuka tahansa voi tehdä videon milloin tahansa ja missä tahansa, brändit ja yritykset alkavat tehdä vähemmän viihdyttäviä ja vähemmän informatiivisia videoita. Enemmän, halvemmalla ja itse.

Toisin sanoen yritykset ja brändit tulevat tuntemaan paineita julkaista jotain, mikä johtuu maailmanlaajuisen videoliikenteen valtaisasta kasvusta. Tämä taas tarkoittaa herkemmin sitä, että videoiden luomiseen tulee vähemmän ajatusta ja strategiaa. Vähän kuin koulujen pihapeleissä, kaikki juoksevat suurella sykkeellä pallon perässä.

Toisaalta tämä on isossa kuvassa myös hyvä asia - se merkitsee luovempaa, huomaavaisempaa ja laadukkaampaa videota. Mikäli siis kriteerinä on se videotuotanto, joka pomppaa esiin ja erottuu massasta. Laatu siis tulee korostumaan kokonaisuudessa.

6. Kuluttajien suhtautuminen videoihin jatkuu myönteisenä.

Hubspotin mukaan yli 50 prosenttia kuluttajista todella haluaa nähdä lisää videoita tuotemerkeistä.

Huolimatta videomainonnan tarjonnan ja sisältöpaljouden kasvusta ihmiset katsovat edelleen tuotemerkkien videoita, jakavat ja käyttävät suosikkisisältöjään ja edistävät niitä orgaanisesti.

7. Verkkokaupat tulevat lisäämään sivuilleen enemmän tuotevideoita.

Kuluttajat reagoivat enemmän videoon, kuin mihinkään muuhun sisältöön. Siksi sitoutuminen tuotesivuihin, joissa tuotemerkit selittävät tuotteen hyödyt, ominaisuudet ja vaikkapa hinnoittelun ovat tärkeässä roolissa.

Toisin sanoen jos kuluttajat eivät vietä tarpeeksi aikaa tuotesivulla, ei verkkokauppayrittäjä suurella todennäköisyydellä saavuta myyntiä. Siksi onkin odotettavissa, että tuotevideoita sisältävien tuotemerkkien ja tuotesivujen määrä kasvaa.

Loppuhölinä

Edellisessä oli läpikäytynä niitä asioita, jotka nousivat mielestämme suhteellisen merkittävinä kohtina videomarkkinointiin liittyen. Varmasti näistä kohdista ja aiemmista kirjoituksistamme käy ilmi, miten suuri merkitys videosisällön tuottamisella yrityksille on.

Kysymys ei ole enää siitä, kannattaako sitä tehdä, vaan miten ja kuinka usein.

PODCAST AIHEESTA: https://soundcloud.com/lowline-creative/markkinointi-yrityksille-videomarkkinointi-vuodelle-2019

  427 osumaa
427 osumaa

Metallityöt uudelle ilmeelle

Metallityöt uudelle ilmeelle

Metallityöt on Vaasassa toimiva teräsrakenteiden valmistamiseen-, kokoonpanoon- ja hitsaukseen erikoistunut yritys. 50 vuotta alalla toimMetallityöt, Vaasainut Metallityöt palvelee omalla segmentillään asiakkaita EN-1090 EXC1-3 laatustandardien mukaan. 

Jatka lukemista
  308 osumaa
308 osumaa

Vaasan Kaupunki, palveluasuminen

Vaasan kaupunki, palveluasuminen

– Puhutaan mukavia toisillemme. Täällä on hyvät, osaavat hoitajat. He ovat ystävällisiä. Kaikki ovat kivoja, kertoo palvelutalo Himalajan asukas Kaarlo Salosensaari.

Jatka lukemista
  414 osumaa
414 osumaa

Boom City Radio

Boom City Radio, webdesign

Boom City Radio on vaasalainen media, joka tuottaa sisältöä paikallisesta urheilusta, tapahtumista ja kaupunkikulttuurista.

Jatka lukemista
  329 osumaa
329 osumaa

Vaasan kaupunki, intervallihoito

intervallihoito

– Min pappa brukar vara inne på intervallvård två veckor per gång och två veckor hemma då sen. Det går riktigt bra. Vi är nog jättenöjda. Det är som ett hem, berättar anhöriga Marianne Holmlund.

– Isäni on intervallihoidossa kaksi viikkoa kerrallaan ja sitten kaksi viikkoa kotona. Intervallihoito sujuu erittäin hyvin. Olemme kyllä todella tyytyväisiä. Tämä on kuin koti, kertoo omainen Marianne Holmlund.

Kuvasimme Vaasan kaupungille kesällä 3-osaisen videosarjan, jonka sisältö käsittelee palveluasumista, intervallihoitoa ja kotihoitoa.

Toinen osa käsittelee intervallihoitoa.

  480 osumaa
480 osumaa

Onko TV-mainonta kuollut?

Onko tv-mainonta kuollut?

Otsikko saattaa olla kenties hieman raflaava ja kysyen kärjistävä, mutta aihetta on varmasti syytä hieman mutustella ja avata hyvässä ja pahassa.

Jatka lukemista
  564 osumaa
564 osumaa

Vaasan kaupungin kotihoito

vaasa-hoivahoito1

Vaasan kaupungin kotihoidon asiakas Aarre Nikkinen tarinoi, kuinka hänestä pidetään huolta Alvar-kuvapuhelinpalvelun kautta. Hoitaja Sirpa Lepistö kertoo työstään kotihoidossa.

Jatka lukemista
  666 osumaa
666 osumaa