Henkilökohtainen budjetti, Vaasan kaupunki

Henkilökohtainen budjetti, Vaasan kaupunki

Vaasan kaupungille tuotettu esittelyvideo henkilökohtaisen budjetoinnin kokeilusta Pohjanmaalla.

Jatka lukemista
  978 osumaa
978 osumaa

Pohjanmaan Mainostuotanto

Pohjanmaan Mainostuotanto

Pohjanmaan Mainostuotanto on yli 25 vuotta alalla toiminut mainostuotannon moniosaaja Pohjanmaalta.
Majapaikka löytyy Vaasan Suvilahdesta, josta yritys operoi koko Suomeen.

RStudio otti tehtäväkseen rakentaa yrityksen sivut jo muutama vuosi takaperin ja nyt uuden vuoden alkuun suoritettiin suurempi päivitys sisällönhallintajärjestelmän ja ilmeen osalta.

Kokonaisuus on täysin optimoitu mobiiliin ja sivustopakettia pääse tarkastelemaan laitteella kuin laitteella osoitteessa: www.pohjanmaanmainostuotanto.fi

  764 osumaa
764 osumaa

Video showreel 2018

Video showreel 2018

Aina silloin tällöin on hyvä koostaa aavistuksen kasaan tehtyjä töitä esittelymielessä ja tässä kategoriassa emme ajatelleet jäädä paitsioon. 

Vuosi 2018 oli kuvausten täyteinen. Asiakkainamme toimi mm. Vaasan kaupunki, Vaasan Palloseura, Vaasan yliopisto, ELY-keskus ja alueen Leader-ryhmät (Aktion Österbotten, Pirityiset, YHYRES) ja Schneider Electric Finland muutamia mainitaksemme.

Tähän liittyen ja pitemmittä puheitta, alta löydät pienen "throwbackin" viime vuoteen!

  612 osumaa
612 osumaa

Hankemaailman helmet, 12 videon sarja

Hankemaailman Helmet, videotuotanto

Kesän ja syksyn 2018 mittaan kuvasimme ahkerasti Hankemaailman helmiä, eli onnistuneita Pohjanmaan ELY-keskuksen ja alueen Leader-ryhmien (Aktion Österbotten, Pirityiset, YHYRES) maaseuturahastosta rahoittamia hankkeita.

Kilpailusarjoja oli neljä. Finalisteja puolestaan jokaisessa sarjassa viisi, ELY-keskukselta yksi hanke Pohjanmaan maakunnasta ja toinen Keski-Pohjanmaalta sekä jokaiselta Leader-ryhmältä yksi.

Löydät 12 hienoa hanketta kuvattuna linkistä.

  759 osumaa
759 osumaa

Videomarkkinointi vuodelle 2019

Videomarkkinointi vuodelle 2019

Tässä kirjoituksessa voisimme hieman nopeasti sivuta, minkälaiset asiat ovat pinnalla videomarkkinoinnin saralla vuoden 2019 alkajaisiksi. Mitä seikkoja on siis syytä ottaa huomioon suunnitellessasi mahdollista strategiaasi.

Prosessi

Ennen kuin siirrymme muutamiin mielenkiintoisiin faktoihin, voisimme mutustella videomarkkinointia suuremmassa kuvassa. Eli, videomarkkinointisi on prosessi.

Se on yksi suurista ja tärkeistä avainsanoista. Videomarkkinointi on siis prosessi, ei projekti.

Ihmisillä on monesti hyvin vanhakantainen ajatusmalli siitä, miten videomarkkinointia olisi syytä rakentaa.

Video toimii parhaimmillaan, kuten mikä tahansa muukin markkinointi. Säännöllisenä kokonaisuutena. 

Se perinteinen yritysvideo, jonka tulisi tavoittaa rakenteen osalta kaikki sidosryhmät ei ole todellisuutta.
Ajatus siis siitä, että video esittelisi yrityksesi niille, jotka sitä eivät tunne ja samalla myös myisi tietyn tuotteen tai palvelun käyttäjälle X (nyt ja puolen vuoden päästä) eivät ole kovinkaan realistisia.

Videomarkkinointisi eri kanavissa

72% kuluttajista haluavat tavoittaa brändit ja yritykset eri somealustoilla. Ihmiset siis tuntuvat luottavan toimintaasi sitä enemmän, mitä useammissa kanavissa he törmäävät yrityksesi viestintään. Julkaise näistä lähtökohdista videosisältöäsi eri kanavissa, älä jätä tuotantoasi vaan yhden kanavan varaan.

Käytä markkinointiisi rahaa

Ilman rahankäyttöä markkinointisi on hyvin haasteellista. Toki orgaaninen markkinointi on edullista (lue ilmaista) ja hyödyttävää. Hyödyttävää tietysti siinä mielessä, että sisältösi näkyy ulospäin, valitettavasti vain hyvin harvalle.

Käytännössä kaikki sosiaalisen median alustat ovat enemmän tai vähemmän ilmaisia. Saat siis julkaisusi näkymään niissä ilman minkäänlaista rahan käyttöä. Valitettavasti kyseisten alustojen algoritmit pitävät huolen myös siitä, että ilmainen ei kauheasti näy, tai tavoita.

Onkin hassua, että yritys X käyttää vaikkapa yritysvideon tai videomarkkinoinnin tuottamiseen suhteellisen paljon rahaa, mutta ei kuitenkaan sen markkinointiin valmistumisen jälkeen. Ajatus on hieman sama, kuin tv-mainoksessa, joka rakennettaisiin isolla rahalla ja näytettäisiin tämän jälkeen vain sukulaisille tai kaveripiirille. Tulokset eivät olisi varmaankaan kovin mairittelevia?

Mitä rahankäyttöön tulee, niin markkinointikulut ovat sosiaalisen median alustoilla hyvin pieniä. Tarkoittaen, että pienelläkin rahapanostuksella tavoitetaan huomattavia määriä ihmisiä. Sitähän kaikki kuitenkin haluavat. Esimerkiksi 50-75€ viikkopanostus vaikkapa Facebookissa tavoittaa helposti useita tuhansia ihmisiä.

Tilastoja ja ennustuksia vuodelle 2019

Seuraavassa osastossa käymme läpi 7 kohtaa, jotka ovat mielestämme tärkeitä ja hyvin relevantteja ennustuksia vuodelle 2019. Ennustus on toki huono sana, koska monet näistä kohdista ovat jo monissa yrityksissä arkipäivää. 

Ennustus onkin enemmän sitä, että näistä listauksen kohdista tulee yhä useammalle iso osa toiminnallista arkea.

1. Videon ja haun väliset suhteet kasvavat entisestään.

Video ja SEO ovat jo nyt käsi kädessä vahvasti kulkeva pariskunta. Vuonna 2019 hakukoneet tulevat korostamaan entistä enemmän videota, kun kyse on orgaanisten hakutulosten sijoittamisesta.

Videon läsnäolo auttaa luonnollisesti jo nyt lisäämään sivustosi hakusijoittelua, mutta ennusteet kertovat, että sillä on vielä suurempi rooli seuraavassa Google-hakualgoritmin päivityksessä.

2. Live-videot, kuten esim. eri alustojen stories-osuudet kasvavat edelleen.

Snapchat oli ensimmäinen, joka lanseerasi Stories-videon videotoiminnoksi. Instagram ja Facebook tuottivat saman toiminnon rakenteeseensa vuoden 2016 lopulla.

Stories on saanut niin hyvän vastaanoton, että YouTube rakensi joulukuussa 2018 oman versionsa tarinoista sen vaikuttajayhteisölle.

Aika tulee näyttämään lanseeraako esim. Youtube stories-ominaisuuden kaikille käyttäjille, tai miten se tulee ylipäätään muuttamaan muotoaan. Sen toimivuus on joka tapauksessa testattu ja suuri.

3. Videomarkkinoinnin budjetit kasvavat

Tämän ei pitäisi olla kovinkaan suuri yllätys. Digitaalisen videon suosion kasvun myötä tuotemerkit kasvattavat ja lisäävät videomarkkinointibudjettejaan.

80% tuotemerkeistä lisäsivät videobudjettejaan vuonna 2018, ja videomainosten projektikohtaiset kulut kasvoivat puolestaan 53 prosenttia kahden viime vuoden aikana.

Myös uudet tavat tuottaa videota, kuten interaktiivinen video, 360-video ja muut videoformaatit osaltaan luovat korkeampia videokustannuksia ja vuonna 2019 onkin varmaa, että kokonaisbudjetit kasvavat melko dramaattisesti.

4. Yritykset luovat enemmän sisäistä videomarkkinontia

Tilastot osoittavat, että suuret ja pienet brändit ovat luoneet yhä enemmän videoita sisäiseen viestintään. Videot keskittyvät esimerkiksi tiimien kouluttamiseen ja kannustamiseen, tai yleisiksi opasvideoiksi yritysten työvaiheista, arvoista, säännöistä jne.

Nämä saattavat olla seuraavia suuria trendejä videon luomisessa. Esimerkisi suurista, maailmalla vaikuttavista yrityksistä Starbucks, IBM ja Wal-Martin kaltaiset tuotemerkit ovat jo tehneet pidemmän aikaa sisäistä videoviestintää.

Tähän peilaten voidaankin ennustaa, että pienet tuotemerkit ja startupit tulevat pian seuraamaan tätä trendiä toimivana kokonaisuutena.

5. Videotuotannon kokonaislaatu huonontuu

Emme puhu tässä kirjaimellisesti videon teknisestä laadusta, kuten esimerkiksi resoluutiosta ja muista määritelmistä - uudet älypuhelimethan on varustettu jo suhteellisen mielenvikaisilla taustamoottoreilla teknisten tietojen osalta.

Puhumme videon sisällön yleisestä laadusta. Ottaen huomioon, että kuka tahansa voi tehdä videon milloin tahansa ja missä tahansa, brändit ja yritykset alkavat tehdä vähemmän viihdyttäviä ja vähemmän informatiivisia videoita. Enemmän, halvemmalla ja itse.

Toisin sanoen yritykset ja brändit tulevat tuntemaan paineita julkaista jotain, mikä johtuu maailmanlaajuisen videoliikenteen valtaisasta kasvusta. Tämä taas tarkoittaa herkemmin sitä, että videoiden luomiseen tulee vähemmän ajatusta ja strategiaa. Vähän kuin koulujen pihapeleissä, kaikki juoksevat suurella sykkeellä pallon perässä.

Toisaalta tämä on isossa kuvassa myös hyvä asia - se merkitsee luovempaa, huomaavaisempaa ja laadukkaampaa videota. Mikäli siis kriteerinä on se videotuotanto, joka pomppaa esiin ja erottuu massasta. Laatu siis tulee korostumaan kokonaisuudessa.

6. Kuluttajien suhtautuminen videoihin jatkuu myönteisenä.

Hubspotin mukaan yli 50 prosenttia kuluttajista todella haluaa nähdä lisää videoita tuotemerkeistä.

Huolimatta videomainonnan tarjonnan ja sisältöpaljouden kasvusta ihmiset katsovat edelleen tuotemerkkien videoita, jakavat ja käyttävät suosikkisisältöjään ja edistävät niitä orgaanisesti.

7. Verkkokaupat tulevat lisäämään sivuilleen enemmän tuotevideoita.

Kuluttajat reagoivat enemmän videoon, kuin mihinkään muuhun sisältöön. Siksi sitoutuminen tuotesivuihin, joissa tuotemerkit selittävät tuotteen hyödyt, ominaisuudet ja vaikkapa hinnoittelun ovat tärkeässä roolissa.

Toisin sanoen jos kuluttajat eivät vietä tarpeeksi aikaa tuotesivulla, ei verkkokauppayrittäjä suurella todennäköisyydellä saavuta myyntiä. Siksi onkin odotettavissa, että tuotevideoita sisältävien tuotemerkkien ja tuotesivujen määrä kasvaa.

Loppuhölinä

Edellisessä oli läpikäytynä niitä asioita, jotka nousivat mielestämme suhteellisen merkittävinä kohtina videomarkkinointiin liittyen. Varmasti näistä kohdista ja aiemmista kirjoituksistamme käy ilmi, miten suuri merkitys videosisällön tuottamisella yrityksille on.

Kysymys ei ole enää siitä, kannattaako sitä tehdä, vaan miten ja kuinka usein.

PODCAST AIHEESTA: https://soundcloud.com/lowline-creative/markkinointi-yrityksille-videomarkkinointi-vuodelle-2019

  822 osumaa
822 osumaa

Metallityöt uudelle ilmeelle

Metallityöt uudelle ilmeelle

Metallityöt on Vaasassa toimiva teräsrakenteiden valmistamiseen-, kokoonpanoon- ja hitsaukseen erikoistunut yritys. 50 vuotta alalla toimMetallityöt, Vaasainut Metallityöt palvelee omalla segmentillään asiakkaita EN-1090 EXC1-3 laatustandardien mukaan. 

Jatka lukemista
  744 osumaa
744 osumaa

Vaasan Kaupunki, palveluasuminen

Vaasan kaupunki, palveluasuminen

– Puhutaan mukavia toisillemme. Täällä on hyvät, osaavat hoitajat. He ovat ystävällisiä. Kaikki ovat kivoja, kertoo palvelutalo Himalajan asukas Kaarlo Salosensaari.

Jatka lukemista
  820 osumaa
820 osumaa

Boom City Radio

Boom City Radio, webdesign

Boom City Radio on vaasalainen media, joka tuottaa sisältöä paikallisesta urheilusta, tapahtumista ja kaupunkikulttuurista.

Jatka lukemista
  709 osumaa
709 osumaa

Vaasan kaupunki, intervallihoito

intervallihoito

– Min pappa brukar vara inne på intervallvård två veckor per gång och två veckor hemma då sen. Det går riktigt bra. Vi är nog jättenöjda. Det är som ett hem, berättar anhöriga Marianne Holmlund.

– Isäni on intervallihoidossa kaksi viikkoa kerrallaan ja sitten kaksi viikkoa kotona. Intervallihoito sujuu erittäin hyvin. Olemme kyllä todella tyytyväisiä. Tämä on kuin koti, kertoo omainen Marianne Holmlund.

Kuvasimme Vaasan kaupungille kesällä 3-osaisen videosarjan, jonka sisältö käsittelee palveluasumista, intervallihoitoa ja kotihoitoa.

Toinen osa käsittelee intervallihoitoa.

  910 osumaa
910 osumaa

Onko TV-mainonta kuollut?

Onko tv-mainonta kuollut?

Otsikko saattaa olla kenties hieman raflaava ja kysyen kärjistävä, mutta aihetta on varmasti syytä hieman mutustella ja avata hyvässä ja pahassa.

Jatka lukemista
  1192 osumaa
1192 osumaa

Vaasan kaupungin kotihoito

vaasa-hoivahoito1

Vaasan kaupungin kotihoidon asiakas Aarre Nikkinen tarinoi, kuinka hänestä pidetään huolta Alvar-kuvapuhelinpalvelun kautta. Hoitaja Sirpa Lepistö kertoo työstään kotihoidossa.

Jatka lukemista
  1258 osumaa
1258 osumaa

Cafe Ylikiva

ylikiva-videotuotanto

HUOMIO! Nyt kannattaa tutustua Cafe Ylikivaan, eli täysin gluteenittomaan koirakahvilaan Vaasassa! Tarjonnassa on leivoksia ja herkkuja, niin perheen pienimmille kuin karvaisille ystäville.

Jatka lukemista
  1878 osumaa
1878 osumaa

Energyrun, Official Aftermovie 2018!

energyrun-rstudio1

9.6.2018 Öjbergetillä hikoiltiin, hengästyttiin ja pidettiin ennen kaikkea hauskaa! Energyrun 2018 esittelyssä tässä virallisena aftermoviena.

Jatka lukemista
  668 osumaa
668 osumaa

Ultrakiinteistöt, asuntosijoittajan ja rakentajan tukipilari

ultra-kotisivut-webdesign2018

Ultra Kiinteistöt on Seinäjoella perustettu perheyritys, joka on erikoistunut asuntosijoittamiseen ja rakentamiseen.

Asuntosijoittajille yritys tarjoaa sijoitukseen soveltuvia asuntoja ympäri Suomea. Lisäksi yritys on rakentamassa Suomen kattavinta ja täysin ilmaista aineistopankkia, josta voi ladata sijoitusasuntojen hallinnoinnissa tarvittavat materiaalit sekä hyödyllistä tietoa asuntosijoittamisesta E-kirjojen ja oppaiden muodossa.

Jatka lukemista
  763 osumaa
763 osumaa

Schneider Electric, Hovikruunu-kiinteistö hyödyntää talotekniikan pilvianalytiikkaa

schneider-electric-videotuotanto

Hovikruunu-kiinteistön 200 taloteknistä laitetta on yhdistetty EcoStruxure Building Advisor- pilvianalytiikkaan. Edistyksellinen analytiikka seuraa kiinteistön sisäolosuhteita, energiatehokkuutta ja huoltotarpeita 24/7. Koneäly antaa priorisoituja ehdotuksia kustannusten vähentämiseksi sekä euromääräisen hyötyarvion. Raportointi ja karttaominaisuudet mahdollistavat rakennusten reaaliaikaisen "terveydentilan" seurannan.

Videotuotanto: RStudio/Lowline Creative

 

  800 osumaa
800 osumaa

YH Yhtiöt uudisti sivustonsa

yh-yhtiot-kotisivut-webdesign

YH Yhtiöt on Vaasalainen, raskaan sarjan ammattilainen. Ammattilainen kuljetusten, nostopalveluiden, varastopalveluiden, pintakäsittelyiden ja korjaamopalveluiden osalta.

Jatka lukemista
  835 osumaa
835 osumaa

Berg Trading Oy, elintarvikkeiden maahantuonti & agentuuriliike

berg-trading-kotisivut

Berg Trading on nykymuodossaan vuonna 2007 perustettu yksityinen elintarvikkeiden maahantuonti- ja markkinointiyhtiö, joka edustaa laadukkaita tuotemerkkejä Suomen talousalueilla.

Jatka lukemista
  1058 osumaa
1058 osumaa

Schneider Electric, Rewell Centerin energiatehokkuushanke

schneider-electric-videotuotanto-2018

Vaasan sydämessä sijaitsevan kauppakeskus Rewell Centerin energiatehokkuushankkeen pääurakoitsijana toimi Schneider Electric. 1,5 vuotta kestäneen projektin onnistumisesta kertovat kauppakeskuksen toimitusjohtaja Susanna Spak sekä Ari Hietikko (Granlund Pohjanmaa Oy) ja Aarne Alstamo (WSP Proko Oy).

Jatka lukemista
  2070 osumaa
2070 osumaa

Jelppis-Tiimi, lähelläsi!

jelppis-tiimi-kotisivut

Uuden vuoden 2018 alkajaisiksi uudistimme Vaasalaisen Jelppis-Tiimin sivuston. Yritys keskittyy toiminnassaan tarjoamaan yksilöllistä ja tarkoituksenmukaista tukea ja apua silloin, kun ikä, sairaus tai vamma on esteenä jokapäiväisessä selviytymisessä kodin arjessa.

Jatka lukemista
  1163 osumaa
1163 osumaa

Brother Christmas, Oulun nuoret sankarit

oulun-nuoret-sankarit-videotuotanto

Käväisimme hiljattain kuvausmatkalla Oulussa, jossa pieni Lenni-poika vietti sairaala-arkea sisukkaan sairauden kanssa. Vaikka elämässä oli valtaisasti huolia, niin ympäriltä löytyi myös paljon hyvää.

Jatka lukemista
  1007 osumaa
1007 osumaa